Budget koken: een week eten voor 10 euro
06 maart 2022 

Budget koken: een week eten voor 10 euro

Een week eten voor 10 euro: ontbijt, lunch en avondeten. Klinkt onmogelijk, toch? Ik ben de uitdaging voor jullie aangegaan! Ik heb een hele week eten gekocht voor zo’n 10 euro. Voor tussendoortjes had ik helaas geen budget meer. Mocht je een kleine(re) eter zijn, kun je porties misschien nog wat kleiner maken, zodat je meer geld overhoudt voor extra groenten of fruit voor tussendoor. Het was een hele uitdaging om met de prijzen van nu één week te eten voor 10 euro, maar het is gelukt!

Het boodschappenlijstje

  • Heel brood €1,09
  • 500gr kwark €0,79
  • 1L halfvolle melk €0,95
  • 500 gr havermout €0,59
  • Eieren (10st) €1,66
  • Prei (1st) €0,65
  • Chorizo €1,49
  • 500 gr Broccoli €1,29
  • Smeerkaas €0,40
  • Macaroni €0,69
  • Courgette €0,95

Totaal: €10,55 (oké ietsjes over budget... maar toch nog steeds voor bijna een tientje)

Het menu

Brood, havermout en kwark zijn de lifesavers. Het is goedkoop, vullend en veelzijdig. Maar ook aan groenten wordt gedacht! En uiteraard volkoren producten. Eet je liever wit brood? Dan haal je er misschien nog wel een euro vanaf. ’s Avonds wissel ik af tussen een pastagerecht, soep en een boterham met een boeren omelet. De truc hier is om wat restjes groenten te bewaren (dit kan echt 50 gram zijn) en deze door het ei te mengen voor de smaak. Ik ga ervan uit dat je specerijen zoals peper, zout, knoflook en kaneel in huis hebt. Ook graag twee bouillonblokjes.

Maandag

  • Ontbijt: Kommetje kwark. Breng het op smaak met zoetstof, kaneel of fruit (wat je nog in huis hebt, anders niks)!
  • Lunch: Boterham(men) met een gebakken ei. Heb je nog een plakje kaas? Of wat vlees? Lekker!
  • Diner: Het pastagerecht uit de bonus: macaroni met kwark, prei en chorizo. De chorizo zorgt voor veel smaak, de prei voor de pit. Heb je nog knoflook, peper en zout in huis? Gooi er maar doorheen. Wat betreft de kwark: dat is de saus. Een eetlepel is voldoende. Maak meteen drie porties van dit gerecht voor de rest van de week (zie verderop).

Dinsdag

  • Ontbijt: Havermout met melk. Een beetje kaneel of een schepje suiker doet wonderen. Een stuk fruit overigens ook.
  • Lunch: Boterham(men) met smeerkaas. Simpel, maar altijd goed.
  • Diner: Courgette-broccolisoep. Je kookt beide, pureert het en voegt er bouillon aan toe. Heb je nog een blokje in huis? Top! Want dat past anders ook niet in het budget haha. Verdeel dit in 5 porties.

Woensdag

  • Ontbijt: Kwark & kaneel om de dag mee te starten.
  • Lunch: Een portie courgette-broccolisoep als lunch. Lekker warm.
  • Diner: We dineren somber: boterham(men) met gebakken ei. Wil je er een beetje pit aan toevoegen? Bewaar op maandag wat chorizo!

Donderdag

  • Ontbijt: Havermout met melk en wat kaneel (of andere gezellige kruiden) is een ontbijt van goud.
  • Lunch: Boterham(men) met een gebakken ei..
  • Diner: Een portie prei-pasta van maandag.

Vrijdag

  • Ontbijt: Bakkie kwark met eventueel wat kaneel.
  • Lunch: Om het spannend te maken: boterham met ei en een boterham met smeerkaas.
  • Diner: We sluiten de dag af met een kommetje courgette-broccolisoep van dinsdag.

Zaterdag

  • Ontbijt: Havermout. Misschien dit keer met een beetje stroop (als je dat in huis hebt)?
  • Lunch: Kom soep (van dinsdag) met eventueel een verloren boterham.
  • Diner: Bord pasta-prei (van maandag).

Zondag

  • Ontbijt: Heb je nog melk en wat brood over? Dan kun je ook wentelteefjes maken (1 ei, wat melk). Zo niet: ontbijt dan met kwark (als je dat nog hebt) of een boterham met smeerkaas.
  • Lunch: je zit vast nog vol van vanmorgen, dus boterham smeerkaas it is.
  • Diner: We sluiten de dag af met een bord soep (van dinsdag).

Wat vond ik ervan?

Ik woon al geruime tijd op mijzelf en zonder partner, dus ben redelijk gewend geraakt aan vaker hetzelfde eten. Maar ook ik heb geen zin om elke dag boterhammen met smeerkaas naar binnen te schuiven, dus ik ben creatief geworden in het mixen van bepaalde gerechten en eet ook heel vaak restjes avondeten als lunch.

Daarnaast eet ik niet veel vlees en koop ik het vaak in grote hoeveelheden waarna ik het invries. Ook ben ik altijd van het principe: als je meerdere ingrediënten lekker vindt, zal het samen toch ook lekker zijn? Proberen is leren!

Al met al viel het mij na een beetje puzzelen mee om een week te eten voor 10 euro. Het was niet een hele lastige klus om mijn weekboodschappen voor dit bedrag te doen. Normaliter is het nog makkelijker, omdat ik vaak één of twee dagen bij vrienden eet. Het lastige aan dit budget is dat ik geen ruimte overhield voor tussendoortjes en dit bij anderen moest bietsen (‘oh, lekker zo’n bak druiven!’) of een extra koffie verkeerd op werk moest pakken om de tijd tussendoor te vullen. Gelukkig had ik nog wat fruit van vorige week die ik deze week kon opeten. Een ander nadeel is dat ik relatief veel brood én ei – en dus cholesterol – in dit menu laat terugkomen. Dit kan natuurlijk niet elke week.

Tips om veel te eten voor weinig

  • Kook voor meerdere dagen. Dit scheelt geld én tijd!
  • Eet minder vlees. Goed voor je budget en voor het milieu. Chorizo is een heel specifieke smaak, maar uiteraard te verwisselen voor een ander soort vlees.
  • Maak gebruik van de aanbiedingen. Wil je thuis al vergelijken? Tegenwoordig kun je online alle folders inzien en zo precies bepalen waar je deze week boodschappen doet.
  • Koop bij voordeligere supermarkten zoals de Aldi of Lidl of de huismerken van de grotere supermarkten. Vaak is de kwaliteit net zo goed.
  • Budgetvriendelijke basics voor zowel lunch als diner zijn: pasta, aardappels, salades en soepen. In de basis vaak voordelig en toch voedzaam.
  • Bedenk wat je nog aan specerijen & etenswaren in de kast hebt liggen om bovenstaande gerechten een beetje op te pimpen. Zo kun je je havermout elke dag een beetje variëren door diepvriesfruit toe te voegen. Een paar stukjes is al genoeg.
  • Vries porties kleiner in. Eet je normaal 150 gram vlees per persoon? Vries gehakt en kip nu in per 100 gram. Of 75 gram. Die paar grammen minder merk je niet, maar geeft je in the end wel een extra portie bij je eten.
  • Maak niet alle groente op voor het avondeten. Zo kun je latere gerechten (al is het een boterham met smeerkaas) een beetje oppimpen.
  • Heb je nog budget over? Eet dan eens een keer een pasta-maaltijd voor de lunch. Investeer vervolgens in de groenten.
  • Koop half-om-half gehakt en vries het in. Een kilo kan voor 10 porties zorgen en kost €5. Dan heb je dus voor 10 maaltijden vlees, voor €0,50 per keer!

Zou een week eten voor 10 euro wat voor jou zijn? Waarom wel of niet? Laat het hieronder weten in de comments. En wat is jouw ultiem gerecht of tip om geld te besparen op boodschappen? Ik ben benieuwd!


Over de schrijver
Inge is een reislustige vakidioot. Valt er iets te regelen, dan staat ze vooraan de rij te springen om mee te doen. Zo ook met het delen van kennis over volwassen worden. Want dit gaat met vallen en opstaan, ook bij haar.
Reactie plaatsen