Hoe zit het met jouw concentra-lalala-tie? Verbeter je concentratie met deze tips

Ons hele leven zullen we gebaat zijn met het hebben van een goede concentratie op de nodige momenten. Als klein kind hebben we dit nodig om te leren lopen en als tiener voor het leren voor overhoringen. Wanneer je in je studietijd belandt, dan krijg je te maken met het schrijven van scripties. En nog wat later, heb je als echte volwassene goede concentratie nodig tijdens je werk of het doen van saaie burgerlijke zaken, zoals je belastingaangifte of het regelen van een hypotheekverstrekking. Maar hoe zorg je nou voor een opperste concentratie, zeker nu we zoveel thuis zijn én werken?

Meten = weten

Allereerst, ieder mens is anders en heeft zijn eigen voorkeuren. De één laadt juist op door muziek te luisteren en de ander wordt er weer door overprikkeld. Het is daarom goed om te testen wat voor jou helpende middelen of acties zijn bij het creëren van een goede concentratie. Mijn tip: probeer eens een week lang vijf verschillende methodes of technieken uit en beoordeel deze aan de hand van het resultaat. Wat hielp jou om geconcentreerd te werk te gaan, en wat juist niet?

Een prettige omgeving en mindset

Een goede omgeving en mindset is voor mij de basis om geconcentreerd te kunnen werken. Daarom heb ik mijn werkplek op zolder gezellig ingericht, goed licht gecreëerd en er hangt een fijne sfeer. Door het creëren van een prettige vibe volgt mijn rustige mindset vanzelf. Wat praktische tips:

  • Een goede lichamelijke gesteldheid is belangrijk. Slaap voldoende, zo’n 7 tot 8 uur per nacht, en eet je dagelijkse vitamines. Vergeet je fruit te eten? Dan kun je eventueel vitaminepillen slikken.
  • Zorg voor een werkplek die jou rust biedt. Denk aan een opgeruimd bureau, goede bureaustoel, genoeg plek om spullen in op te ruimen en dat je alles wat je nodig hebt in de buurt hebt liggen.
  • Goed licht is essentieel. Niet te donker en niet té licht. Houd er bijvoorbeeld rekening mee dat de zon in de middag fel kan schijnen, waardoor je beeldscherm slecht te zien is. Schaf raamdecoratie aan die past bij jouw behoeften en werkplek. 
  • Creëer een stimulerende sfeer, bijvoorbeeld door het aansteken van kaarsjes of via een aroma-diffuser. Er zijn speciale etherische oliën die extra concentratie geven. Het lijkt misschien wat overdreven, maar zelf ben ik erg beïnvloedbaar door sfeer. En dat kleine beetje extra aandacht geeft mij een mindfulgevoel.
  • Werk je momenteel thuis? Houd werk en privé gescheiden. Zorg dat je een werkkamer of -plek hebt en ruim je laptop meteen op als je weer klaar bent met werken. Zo krijg je een vast ritme en goede structuur, en kom je makkelijker in een ‘werkmodus’. Je switcht dan letterlijk tussen werk en privé, ook al blijf je misschien in hetzelfde gebouw of zelfs dezelfde ruimte.
  • Maak af en toe een wandeling of doe een kleine huishoudelijke klus. Zo kun je je hoofd legen en daarna weer vol nieuwe focus aan de slag.

Leg ’s ochtends meteen wat tussendoortjes klaar voor de werkdag

Helpende en niet-helpende apparaten

Technologie en apparaten, you either love it or you hate it. Of soms toch wel een beetje van beide. Apparaten zoals mobiele telefoons en televisie kunnen voor afleiding zorgen vanwege de vele prikkels die ze zenden. We geven wat tips:

  • Zet het geluid van je telefoon uit of zet ‘m op vliegtuigstand. Je kunt dit in tijdsblokken doen of standaard instellen.
  • Leg je telefoon in een andere kamer. 
  • Blokkeer sites waar je regelmatig naartoe surft voor wat afleiding. Dit kan via een blockersite of de instellingen op je mobiele telefoon.
  • Werk je het beste in stilte? Zet een noise cancelling koptelefoon op. Deze van Sony is echt súper fijn (prijzig, maar geloof me het is de investering echt waard!).
  • Gedij je het beste met een ontspannend muziekje? Maak zelf een goede playlist waarmee je je goed kunt afsluiten van je omgeving. Gebruik eventueel nog steeds je noise cancelling koptelefoon om ruis te voorkomen.

Planning

Concentratie en het afronden van taken of het behalen van doelen is het beste te bewerkstelligen als je duidelijk weet wat je van jezelf of iemand anders van jou verwacht. Nog een paar laatste tips:

  • Maak een to-do-list of een planning en zorg dat je inzichtelijk hebt wat je wanneer moet opleveren. Maak het SMART: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden.
  • Leg ’s ochtends meteen wat tussendoortjes klaar! Dit is een tip van redacteur Joni. Zo creëer je automatisch een ‘pauze’-momentje en kun je daarna weer knallen. Joni: “Laatst had ik haverrepen gemaakt, zo lekker! En een andere dag had ik een bakje blauwe bessen, wortel en komkommer. Dan ga je niet snaaien tussendoor, voorkom je een suikerdip en krijg je hopelijk juist wat meer energie en een betere concentratie.” In de VLWSSN-appgroep gingen spontaan allemaal appjes rond over havermoutrepenrecepten, waaronder een van Uit Pauline’s Keuken.
  • Wanneer je geen concrete deadlines of taken hebt, is concentratie vaak lastig(er). Help jezelf door toch deadlines te stellen en deze tegen zoveel mogelijk mensen of collega’s te zeggen. Dan moet je wel! Wedden dat je concentratie beter is. 
  • Beloon jezelf bij het behalen van je doelen. Bijvoorbeeld door het inplannen van een vrije dag of vakantie na het afronden van een belangrijke taak of (groot) project.

Hopelijk heb je iets aan bovenstaande tips. En onthoud: ontdek wat voor jou helpende technieken zijn als het gaat om concentratie te creëren of verhogen. En wie weet is dat bij jou op een maandag wel anders dan op een vrijdag. Wil je nog meer tips? Lees dan eens dit artikel over productief thuiswerken.

Dit artikel bevat een affiliate link.

Bewaar dit artikel op Pinterest!

Esther Riphagen
Een echte creatieve duizendpoot, dat is Esther. Van artikelen schrijven tot dichten en van droogbloemen tot aan verbouwen. Ze staat nooit stil en struikelt wel eens. Via VLWSSN deelt ze al haar do's en don'ts zodat jij steady kan blijven gaan!

Dit vind je misschien ook wel leuk

Zoeken

Nieuwste artikelen