Thuiswerken: zo productief mogelijk werken in je eigen paleis

We leven in het ‘nieuwe normaal’. Hele groepen (of het nu met je partner of je huisgenoten is) zitten deze dagen aan de keukentafel te videocallen, te e-mailen en elkaar te irriteren. Dit gebeurt vaak allemaal in pyjama (want de wekker gaat pas om 08:30) met een kop koffie in de hand en het ontbijt naast de laptop. De lunchpauze wordt gebruikt om te douchen en een wandeling te maken en om 17:00 wordt er vaker dan alleen op vrijdag een glas wijn ingeschonken. ‘We hebben het namelijk echt verdiend’. Thuiswerken is zo makkelijk nog niet, maar hoe kunnen we van deze nieuwe situatie het beste maken?

Het oude normaal voor thuiswerken

Toen we allemaal nog naar kantoor gingen was thuiswerken iets voor parttime medewerkers. Of voor zogenaamde ‘creatievelingen’ die de hele dag macha latte’s bestelden in cafés terwijl ze hun eigen tijd konden indelen. De normale mensch moest gewoon van 9-tot-5 knallen op kantoor. En had je een baan waarbij je ‘flexibel’ werkte en je eigen tijd kon indelen (‘heb vooral geen 9-5 mentaliteit!’) werd toch geacht om binnen bepaalde kaders te werken. Met name de kaders van de baas. Van 12:00 tot 12:30 werd er geluncht, misschien nog een kleine wandeling er achteraan, maar daarna weer echt aan het werk. WhatsApp open op je laptop? De boosdoener! Bah! Smet. Vroeger naar huis, omdat je kat naar de dierenarts moest? Of erger nog: thuisblijven, omdat de loodgieter langskwam? Neeeh! Dat was weggelegd voor de huismoeders die 7,5 uur per week werkten.

Corona: vriend of vijand

Maar medio maart moest iedereen van onze premier thuisblijven. En bleek dat een hoop beroepen gewoon uitgevoerd konden worden vanuit de woonkamer. De zzp’ers van tegenwoordig steken nu vast hun vuist op: ‘Zie je wel! Het is prima mogelijk!’ Net als de Digital Nomads. Een beroep dat tot op heden een ver van mijn bed show leek te zijn, maar nu (mits we weer mogen reizen natuurlijk) een heerlijk vooruitzicht lijkt. Zolang je niet fysiek op locatie hoeft te zijn, kan je je werk net zo goed doen vanaf een parelwit strand met een kokosnoot in je hand. Geeft meer energie dan die zes koppen koffie die je nu voor jezelf zet. Krijg je ook nog een lekker kleurtje.

De stappenteller vraagt me tegenwoordig of ik nog wel leef

Maar dan zijn er ook nog de werknemers die alleen werken. Of – net als ik – op een postzegel wonen waardoor je niet met behoorlijk fatsoen een werkkamer in kan richten dus je tere billen in hout veranderen. Omdat je eetkamerstoelen die het fantastisch doen tijdens etentjes of op Instagram toch niet zo lekker werken tijdens een 8-uur durende werkdag. Hetzelfde geldt voor die ronde eettafels waardoor je vaker dan het je lief is met één arm los aan het typen bent (woord van het jaar 2021: RSI-schouder).

Dan hebben we het nog niet eens gehad over de muren die dit najaar op ons af gaan komen (van de zomer konden we nog lekker naar buiten) als je geen gezin om je heen hebt. Of de gekte van het gezin dat wél om je heen loopt. En moeten we ons nu wel of niet schuldig voelen over het feit dat je momenteel overdag de wasmachine aan knalt in plaats van na het eten? Of als je tijdens de lunch een lekkere wandeling maakt. Want laten we eerlijk zijn: die stappenteller vraagt mij tegenwoordig of ik nog wel leef aangezien mijn stappen bijna een negatief aantal aangeven. Het enige teken van leven is mijn geregistreerde hartslag. Die zelfs bij een activiteit (koffie zetten) op 65 blijft hangen. Top.

Tips om thuiswerken naar je eigen hand te zetten

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat het thuiswerken een zegen wordt? Zonder schuldgevoel, met een hoge productiviteit én met meer tijd voor jezelf, zodat je mentaal niet helemaal koekoek raakt?

Tip 1: Zorg voor een vast ritme inclusief ‘reistijd’

Als je op kantoor werkt, heb je een vast ritme van: opstaan, klaarmaken voor werk, reizen naar werk, werken, lunchen, werken, koffiepraat tussendoor, reizen naar huis, vrij. Nu valt praktisch alles weg behalve werken, lunchen en vrij. Probeer daarom voordat je aan je werkdag begint een stukje te lopen. En tijdens de lunchpauze. En als je zin hebt ook nog een klein stukje na het werk. Dan heb je je stappen in elk geval gezet en heb je een soort eigen ‘reistijd’ gecreëerd.

Moet je 8 uur werken? En dit ook echt tussen 9-17? Prima, zorg dat je om 9:00 online bent en doe je ding. Kan je het spreiden? Dan is het fijn hier flexibel in te zijn. Waak er dan wel voor dat je je privétijd niet te veel laat beïnvloeden door je werk. Te veel of te lang doorwerken sluipt er zonder ritme vrij snel in. Let hier op!

Neem elke 25 minuten werk, 5 minuten pauze

Tip 2: Creëer je eigen pauzes

Als je op kantoor werkt, word je vaker gestoord door collega’s die iets komen vragen, een gesprek dat je opvangt in die heerlijke kantoortuin (not) of een printje dat je uit de gemeenschappelijke printer moet halen. Thuis zit je achter je laptop en moet je in het ergste geval opstaan voor een nieuwe kop koffie.

Bewezen is dat als je elke periode een pauze neemt van een x-aantal minuten je veel productiever bent dan wanneer je ‘alleen’ mag lunchen en jezelf voor de rest afkeurt over het feit dat je alleen al dénkt aan die wasmand die leeg moet. Neem elke 25 minuten werk, 5 minuten pauze en na 4 blokken 30 minuten pauze. Dit heet ook wel de Pomodoro-techniek. Zet een timer, zodat je jezelf hier ook echt aan houdt. Loop een stukje, zet een luxe kop koffie met schuim en al of gooi die was in de machine. Weet je niet zo goed wat je in die 5 minuten pauze moet doen? Schrijf in de ochtend dan wat kleine taken op die makkelijk in 5 minuten kunnen. Werk tijdens je werkdag dit lijstje af. En na 4 blokken eet je een heerlijk broodje of salade en neem je de tijd om uit het raam te kijken en misschien wel 10 squats te doen.

Tip: Heb je lievere en fysieke timer die op je computer staat? Kijk bijvoorbeeld eens naar Workrave. Een programma dat je micro- en langere pauzes laat instellen, waarna het je een aantal oefeningen geeft om je lichaam te stretchen. Persoonlijk ben ik erg visueel ingesteld en wil ik geen Windows 95 (kent u dit nog nog nog?) programma meer gebruiken dus probeer nu te werken met Stretchly (Windows) of Take a Break (Mac).

Tip 3: Kleed je aan

Hoewel het erg verleidelijk is om ongedoucht in pyjama achter de laptop te gaan zitten, is dit niet zo’n goed idee. 1: omdat je niet op Dumpert.nl wilt verschijnen met een of andere webcamblunder (lees: geen broek aan), 2: omdat je veel productiever bent als je gewoon hebt gedoucht en netjes aangekleed achter de computer gaat zitten. Het is één grote mindf*ck, maar blijkbaar blijft je lichaam in chill-stand staan als je die stappen overslaat waardoor je minder productiever bent dan normaal. Bijkomend voordeel is dat je dus wél leuke outfits aan mag trekken en je ze niet hoeft te laten verstoffen tot het moment dat we de deur weer uit mogen. Je kleedt je dan ook niet voor een ander aan, maar letterlijk voor jezelf.

Voorkom een tabletboggel en zorg voor goede thuiswerkitems

Tip 4: investeer in je thuiswerkplek

Niet iedereen is gezegend met een werkgever die items financiert om het thuiswerken te bevorderen (vraag hier wel naar! Je werkgever is hier – deels – voor verantwoordelijk), of een eigen budget (en ruimte) om dit ideaal in te richten. Maar het is belangrijk om een goede thuiswerkplek te creëren. En er zijn een aantal dingen die je kan kopen om het thuiswerken zo ideaal mogelijk te maken. Denk bijvoorbeeld aan een houder voor je laptop en een los toetsenbord met muis. Dit ter voorkoming van de ‘tabletboggel’: oftewel een knobbel in je nek, omdat je te veel naar beneden hebt gekeken. Zelf heb ik een mooie bamboe standaard voor mijn laptop die ook nog eens leuk in het interieur staat.

Een rustige werkomgeving is ook erg belangrijk. Heb je geen ruimte voor een aparte werkomgeving? Zorg er dan wel voor dat je je werkspullen aan het einde van je werkdag wegstopt. Uit het zicht. Zo weersta je de verleiding om ’s avonds door te gaan met je werk terwijl het dan juist tijd is om lekker te relaxen!

Tip 5: Maak een planning

Omdat je bij thuiswerken steeds meer bent aangewezen op je eigen planningskills is het belangrijk dat je een heldere planning maakt voor jezelf. Gebruik je een notitieboekje? Top! Zorg dan dat je voor elke dag een nieuwe lijst maakt om het overzicht te bewaren. Heb je aan het einde van de dag nog dingen staan die naar de volgende kunnen worden doorgeschoven? Schrijf ze dan over op een nieuwe bladzijde. Wat ook fijn werkt is om voor de to-do-lijstjes een herbruikbaar boekje van Moyu te gebruiken. Deze kan je aan het einde van de dag weer uitwissen, zodat je niet elke maand een nieuw boekje hoeft te gebruiken maar (als het goed is) de rest van je leven met één boekje door kan.

EXTRA tip: wist je dat je 10% korting krijgt in de webshop van Moyu met de code VLWSSN? Een extra reden om zo’n heerlijk notitieboekje te kopen óf bijvoorbeeld de Power Placemat, waarmee je niet alleen je dagelijkse taken en notities kan noteren, maar op de achterkant ook een paar pauzeactiviteiten vindt om zo even een break in je drukke dag te kunnen plannen.

Werk je liever online? Geen probleem. Je kan in de meeste online e-mail programma’s een takenlijstje aanmaken waar automatische reminders voor gemaakt kunnen worden. Zo vergeet je nooit meer iets te doen. Wil je iets meer systeem in je takenlijst? Kijk dan eens naar een online planningsysteem zoals Trello. Per proces kan je taken opstellen, zodat je precies ziet waar je bent.

Tip 6: Maak het gezellig

Planten op je bureau? Of een gezellige kaars? Super overbodig. Of toch niet! Buiten het feit om dat het zorgt voor een gezellige werkomgeving zuiveren planten ook de lucht waardoor jouw hersenen weer beter functioneren. Zo ben je dus uiteindelijk productiever dan wanneer je in een ruimte zit met alleen maar werkspullen.

Fijne muziek aan? Dat is afleiding! Nee joh. Zeker nu de dagen korter worden is het juist lekker om gezellige muziek op te zetten zoals All Out 90’s, Soul ‘n’ the City of Summer Breeze. Daarbij is het bewezen dat muziek negatieve afleidingen kan blokkeren, zodat je in een flow terechtkomt.

Kortom: fijn thuiswerken gaat niet vanzelf. Je moet wel zelf “de slingers” ophangen. Je schuldig voelen omdat je even iets anders doet is absoluut niet nodig en is dus zelfs goed om even los te komen!

Bewaar dit artikel op Pinterest.

Inge Renes
Inge is een reislustige vakidioot. Valt er iets te regelen, dan staat ze vooraan de rij te springen om mee te doen. Zo ook met het delen van kennis over volwassen worden. Want dit gaat met vallen en opstaan, ook bij haar.

Dit vind je misschien ook wel leuk

Zoeken

Nieuwste artikelen