Auto kopen of delen? Wij zoeken het voor je uit!

Of je nu een ritje maakt naar de supermarkt of woon-werkverkeer hebt: een auto is relaxed. Alleen al het gevoel dat wanneer je het raam naar beneden draait, de wind naar binnen waait en het voelt alsof je een roadtrip start. Of gewoon super chill als je even snel naar je ouders wilt. Maar hebben we allemaal onze eigen auto nodig? Of is het voordeliger om een deelauto te kiezen? VLWSSN zoekt voor je uit wat de beste keuze is: een auto kopen of delen.

Een auto kopen

Naast het feit dat je een auto moet kopen, heb je ook maandelijkse kosten aan je wagen. Deze kosten kun je onderverdelen in vaste kosten en wisselende kosten. Je vaste kosten zijn bijvoorbeeld de verzekering en wegenbelasting. Die betaal je periodiek. Hieronder de kosten per maand volgens het Nibud:

Wisselende kosten zijn bijvoorbeeld onderhoudskosten, afschrijving en brandstof. Je auto moet over het algemeen twee keer per jaar naar de garage voor een onderhoudsbeurt en het is slim hier maandelijks een bedrag voor te sparen. Dit geldt hetzelfde voor afschrijving. Een auto wordt altijd minder waard, tenzij je een uniek exemplaar hebt. In principe daalt de auto vanaf de dag van aankoop in waarde. Je betaalt dus indirect ook voor de afschrijving. Het advies is dan ook om deze mee te nemen in je vaste kosten.  

De vaste kosten kunnen een nadeel zijn van het kopen van een auto. En vergeet parkeermogelijkheden niet. In de meeste grote steden heb je een parkeervergunning nodig en woon je in de binnenstad ben je niet eens verzekerd van een plekje voor de deur. Wel heb je met een eigen auto vrijheid en kun je gaan en staan wanneer je maar wilt.

Vergeet naast de vaste en variabele kosten ook niet de invloed van een lage of een hoge aankoopprijs. Een duurdere auto is over het algemeen wat jonger waardoor de auto een hogere kans heeft om de jaarlijkse keuring door te komen zonder al te veel onderhoud. Wanneer je een goedkope auto koopt, is de kans groot dat de auto vaker onderhoud nodig heeft. Een extra kostenpost dus.

Geen auto kopen, maar delen

Een deelauto is een auto die door meerdere mensen wordt gebruikt. Het is ietsjes anders dan een huurauto, want die wordt aangeboden door de ‘klassieke’ verhuurbedrijven. Het grootste verschil is dat een deelauto vaak in de buurt staat, je hoeft dus geen hele rit te maken naar een verhuurbedrijf om daar de auto op te halen. Een ander voordeel van een deelauto ten opzichte van een huurauto is dat je ‘m bijna altijd 24/7 kunt gebruiken (bij een klassiek autoverhuurbedrijf zit je vaak gebonden aan de openingstijden) en dat je de auto ook voor een paar uurtjes kunt gebruiken. Handig! Wanneer je een deelauto gebruikt, heb je uiteraard geen aanschafkosten en hoef je ook geen maandelijkse bedragen apart te zetten voor onverwachte uitgaven. Je betaalt alleen voor het werkelijke gebruik.

De kosten voor dit gebruik zijn vaak wel een stuk hoger dan een eigen auto. Je betaalt naast een uurprijs vaak ook een vergoeding per kilometer. Hierdoor is het voor incidenteel gebruik (lees: om de week een rit voor grote boodschappen of één keer per maand een rit naar opa en oma in Groningen) een stuk voordeliger, maar voor regelmatiger gebruik vaak duurder.

Maar… rijd je in een deelauto, dan ben je milieubewust bezig! Veel auto’s staan namelijk continu stil en dat zijn verborgen kosten die prima gedeeld kunnen worden met buurtgenoten. Ook hoef je bij veel deelauto’s niet zelf te betalen voor de brandstof. Een tankpas does the trick. Een nadeel is dat je niet altijd beschikking hebt tot de auto en je de auto niet (altijd) recht voor de deur hebt staan.

Kosten vergelijken: wil ik een auto kopen of delen?

Via de website Ritjeweg.nl kun je kosten van diverse aanbieders in deelauto’s vergelijken met de kosten van een eigen auto.

Voorbeeld 1: Elke week rijd je één keer naar je ouders, dat is een rit is van 20km retour. Je blijft hier eten en blijft vier uur weg.

  • Deelauto gemiddeld €80,- per maand
  • Eigen auto gemiddeld €150 per maand

In dit geval is het voordeliger om een deelauto te nemen.

Voorbeeld 2: Je doet elke week grote boodschappen bij de supermarkt en rijdt ook naar de lokale sportclub. Je pakt de deelauto van 09:00 – 18:00 en rijdt in totaal 30km.

  • Deelauto gemiddeld €130,- per maand
  • Eigen auto gemiddeld €180,- per maand

Een deelauto kan in dit geval voordeliger zijn. Zeker als dit je énige rit is. Zodra je meer gaat rijden is een eigen auto voordeliger.

Voorbeeld 3: Je gaat elke dag met de auto naar je werk en rijdt 100km retour. Je bent acht uur per dag weg met de auto.

  • Deelauto vanaf €785,- per maand
  • Eigen auto gemiddeld €500,- per maand (dit zijn alle kosten bij elkaar opgeteld)

Blijft het bij één keer in de week dan is een auto delen ongeveer even duur dan een auto kopen. En dan staat je auto niet onnodig stil. Ga je vaker met de auto naar je werk dan is een eigen auto al snel goedkoper. Kun je via je werk een auto leasen? Dan kan het ook lonen om een auto te leasen. Dat is vaak goedkoper dan een eigen auto, maar let wel op of je hier ook privé mee mag rijden.

Voorbeeld 4: Je gaat een weekendje weg en wilt dit graag met de auto doen. Je gaat naar Antwerpen en rijdt vanaf Utrecht. Dit is ongeveer 250km retour.

  • Deelauto gemiddeld €100,-
  • Eigen auto gemiddeld €180,-

Ook voor een weekendje weg kun je een deelauto pakken en kan het dus best voordelig zijn.

Voorbeeld 5: Je gaat twee weken op vakantie naar Zuid-Frankrijk. Omdat jullie gaan kamperen is een auto wel handig. De rit is ca. 2000km en lokaal rijd je ook nog wat.

  • Deelauto gemiddeld €700,-
  • Eigen auto gemiddeld €500,-

Bij langere vakanties is een eigen auto vaak goedkoper. Maar dan moet je die natuurlijk wel eerst kopen. Ook mogen niet alle deelauto’s buiten Nederland gereden worden. Let hier op! Ook loont het wel eens te kijken bij een commerciële verhuurder van auto’s. Dan betaal je inclusief brandstof gemiddeld €600,-.

Een auto vergelijken met het openbaar vervoer

Hoewel we in dit artikel echt inzoomen op auto’s blijft het OV ook een goed alternatief om in de vergelijking te gooien. Want veel treinen en bussen rijden tegenwoordig op groene stroom waardoor je je op een duurzame manier kunt transporteren. Veel werkgevers vergoeden dit ook (voor een groot deel) waardoor je weinig zelf hoeft te betalen.

Een nadeel van het OV is dat het vaak meer tijd kost. Buiten de rit om moet je namelijk ook nog naar de bushalte of het station en moet je vaak wachten op de verbinding. Maar als je dan eenmaal zit, kun je genieten van het uitzicht en heb je de tijd om een boek te lezen of serie te bingen. Prima wat mij betreft.

Help, wat moet ik nou kiezen?

Zoals je hierboven kunt lezen in de voorbeelden is het per situatie afhankelijk wat voor jou de beste keuze is om een eigen auto te kopen of delen. Het heeft met verschillende factoren te maken: de duur van de rit, de lengte van de rit en de frequentie van het gebruik. Bij één keer per week (en dan met name bij korte ritten) is het voordeliger om een deelauto te nemen. Rijd je vaker of langere afstanden dan kun je beter kijken naar een koopauto.

Een bijkomend voordeel van een deelauto is dat je betaalt per keer dat je ‘m gebruikt. Persoonlijk rijd ik één keer in de week met een deelauto van MyWheels naar mijn werk, omdat ik dan avonddienst heb. Ook gebruik ik ‘m incidenteel voor korte ritten als ik een keer grote boodschappen moet doen. Doordat ik betaal per rit word ik mij erg bewust van de kosten van een auto en probeer ik deze zo laag mogelijk te houden. Ik denk daardoor twee keer na voordat ik zo’n deelauto huur. Tuurlijk doe je dit ook als je elke week moet tanken bij je eigen auto, maar het feit dat de auto voor de deur staat maakt het wel veel gemakkelijker. Daarnaast spaar ik op dit moment voor een andere grote uitgave waardoor ik het bedrag voor een koopauto niet wil uitgeven.

Lijkt dit je wel wat, zo’n deelauto? Wij bieden je €10,- korting aan op je eerste rit met een deelauto! Hiermee krijg je als het ware je eerste anderhalf uur gratis. Toch weer mooi meegenomen. Boek je deelauto hier! Of ben je benieuwd naar de voor- en nadelen van het kopen of leasen van een auto? Je leest het artikel hier!

Inge Renes
Inge is een reislustige vakidioot. Valt er iets te regelen, dan staat ze vooraan de rij te springen om mee te doen. Zo ook met het delen van kennis over volwassen worden. Want dit gaat met vallen en opstaan, ook bij haar.

Dit vind je misschien ook wel leuk

Zoeken

Nieuwste artikelen