Boekreview: ‘Fokking Druk’, zijn we hopeloos?

We hebben weer een boek opengeslagen dat al even op de plank ligt: ‘Fokking Druk’ van Thijs Launspach. Oftewel het zelfbenoemde “ultieme anti-stress” boek. Hoe vaak is jouw antwoord op de vraag hoe het met je gaat ‘druk’ geweest? En waarom vinden wij het zo normaal om dit als reactie te geven? Dit boek gaat in op ons drukke bestaan, het gevolg hiervan én wat je kunt doen om een minder druk leven te hebben. Wij lazen het van front to cover en vertellen jou in dit artikel waarom iedereen iets aan dit boek heeft.

Van fokking druk tot een burn-out

Grote kans dat wanneer je dit boek al eens hebt gelezen (het is namelijk uitgekomen in 2018, maar als je het ons vraagt is het nog steeds relevant) dat dit was in de tijd dat je op zoek was naar een oplossing voor je drukke bestaan, signalen van overspannenheid of een burn-out. En dat je het boek vervolgens weer aan de kant hebt gelegd, omdat je helemaal geen focus had om te lezen. Daarom een oproep aan iedereen die kampt met stress, overspannenheid of een burn-out het boek wél te kopen, maar pas te lezen op het moment dat je hier headspace voor hebt.

Een kleine tip van de sluier: het is absoluut geen zware kost. Maar zoals het boek ook omschrijft, als je échte stress ervaart (en hoewel we het niet willen bagatelliseren is dit hopelijk niet iedere ochtend als je weer voor de kast staat om te bedenken wat je nú weer aan moet trekken) kan het zijn dat je geen ruimte ervaart voor hulp. En dat terwijl het op dat moment des te belangrijker is. Stress is namelijk het nieuwe roken en het is nú het moment om hiermee te stoppen.

Stressfactoren die je dagelijkse leven beïnvloeden

Keuzes maken is moeilijk.. Niet zo gek, want zoals ik eerder al schreef in een boekreview kampen we tegenwoordig ook met duizend keuzes. Je mail blijft gedurende de dag binnenstromen. Wij hebben hoge verwachtingen van elkaar, maar nog hoger van onszelf. Het is ook fokking druk. Thijs gaat in het eerste deel van het boek dan ook vooral in op waarom wij allemaal zo ontzettend druk zijn. We hebben last van FOMO, vinden het tegenwoordig erg normaal om 24/7 (ook op vakantie en in het weekend) bereikbaar te zijn voor werk én zijn perfectionistisch waardoor we niet gewoon ons werk afleveren. Nee, we leveren het liefst alleen perfect werk af.

Wij hebben hoge verwachtingen van elkaar, maar nog hoger van onszelf

Tel je die drie (of een reeks andere) elementen bij elkaar op, dan heb je het ideale recept voor een burn-out. Of in elk geval overspannenheid. Het is dan ook niet zo gek dat 1 op 5 generatiegenoten hier tegenwoordig last van heeft. En eigenlijk begint het al vanaf de basisschool. We moeten een goed CITO-resultaat afleveren om zo hoog mogelijk in te stromen op de middelbare school. Kom je in een combi-klas en word je in het tweede jaar naar het lagere niveau doorverwezen, is dit voor velen een teleurstelling. Vervolgens wordt van ons verwacht dat we soms al op 16-jarige leeftijd een studiekeuze maken waar we de met een beetje geluk (of pech) de rest van ons leven op teren. En dan is het echte leven nog niet eens begonnen. Klinkt dit bekend?

Tijd om aan alarmbel te trekken

Een van de meest rake adviezen vind ik: volg het advies op dat je ook aan anderen geeft. Want waar wij heel goed in zijn is anderen de les lezen. Of in het beste geval gewoon van mooi advies te voorzien. Ook op stressgebied. We kijken met elkaar naar planningen, zeggen tegen vrienden dat het écht niet erg is om af te zeggen en roepen massaal ‘gezondheid staat boven alles’! Tegelijkertijd zeggen we continu ‘ja’ tegen onze baas als deze vraagt of we nog een spoedklus kunnen fixen. Of erger nog: vinden we dat we elke dag onze e-mailbox leeg moeten hebben én alle to-do’s van die dag afgerond.

We hebben onszelf een ongekende hoogte aangemeten. Tegenwoordig is iedereen dan ook al gauw een manager en wordt een bepaalde zelfstandigheid geëist waar verantwoordelijkheden bij komen kijken. Maar sinds wanneer is ‘nee’ geen antwoord meer? Vanaf welk moment zijn we begonnen met invullen voor een ander waardoor we zelf aannames bedenken over wat iemand van ons verwacht? Dat is erin geslopen en mag er nu wel weer uit. Het boek ‘Fokking Druk’ geeft in een aantal hoofdstukken weer wat enkele stressfactoren zijn die belangrijk zijn om eens bij jezelf te polsen. Bij iedereen uiten deze zich anders, wel zijn ze over het algemeen constant (en dus terugkerend). Denk aan pijn in je rug, hoofdpijn, concentratieverlies, een kort lontje.

sinds wanneer is ‘nee’ geen antwoord meer?

Van fokking druk tot fokking chill

Wat als een rode lijn door het boek heen loopt is het volgende: zoek naar de herkenbare momenten en zet eens een spiegel op voor je leven. Wat zijn jouw stressfactoren? Hoe voel je je nu je dit leest? Bedenk eens wat jouw nulmeting is (ultieme relaxmoment), visualiseer hoe je je op dat moment zou voelen en bedenk hoe je je nu voelt. Zit jij op een ultiem relaxmoment? Wat kun je doen om ervoor te zorgen dat je dat moment kunt bereiken?

Tuurlijk kun je niet altijd op die nulmeting zitten, dan zouden we allemaal met onze benen omhoog op een wit strand met een kokosnoot in de hand zitten. Of wat jouw ideaalbeeld dan ook is. Je leven heeft pieken en dalen nodig. Maar door te zorgen dat die pieken en dalen ook werkelijk plaatsvinden kom je uiteindelijk in de buurt van die nulmeting en is het niet erg dat je af en toe moet knallen op werk. Je weet namelijk dat zodra het is afgelopen je kunt relaxen door in de avond met vrienden af te spreken of lekker te gaan sporten. Of gewoon op de bank te gaan liggen met Netflix.

Check yourself

Wees je de komende tijd eens bewust hoe je de week ingaat. Kijk eens wanneer de stressmomenten zich voordoen en hoe jouw lichaam erop reageert. En kijk vooral eens bewust naar hoe snel je lichaam weer afgekoeld is. Als dit erg lang duurt is het een goed idee om het boek te bestellen. Lees het door en vind de herkenbaarheid. Geloof ons: 90% zal zich in elk geval in één van de verhalen herkennen die in dit boek omschreven staan. Want iedereen heeft wel een demanding job, last van FOMO of last van die irritante tik om de mailbox altijd op nul te hebben staan.

Let goed op jezelf, want echt: jouw gezondheid staat boven alles! Wil je graag meer lezen over jouw gezondheid en tips krijgen om bijvoorbeeld gezonder te eten, om te gaan met meningen van anderen of met keuzestress? Check dan zeker onze categorie Gezondheid voor heel veel meer tips!

Inge Renes
Inge is een reislustige vakidioot. Valt er iets te regelen, dan staat ze vooraan de rij te springen om mee te doen. Zo ook met het delen van kennis over volwassen worden. Want dit gaat met vallen en opstaan, ook bij haar.

Dit vind je misschien ook wel leuk

Zoeken

Nieuwste artikelen