Creëer een zwemmerslijf: de grootste voordelen van zwemmen

Sporten is belangrijker dan ooit. We compenseren voor de lange tijd die we stilzitten achter de computer en steken elkaar aan met foto’s van strakke buikspieren, ronde billen en groeiende biceps op social media. Hoewel veruit de meeste mensen fitnessen, is ook zwemmen een populaire sport. En terecht, want het is een van de gezondste sporten die er bestaat. Maar waarom eigenlijk?

Nummer 3 in Nederland

Zwemmen staat op nummer 3 van de meest beoefende sporten in Nederland. Tussen 2013 en 2018 deed gemiddeld 18,9 procent van de Nederlanders aan fitnessen, 15,7 procent aan wandelsport en 10,1 procent beoefende zwemsport. Laten we gelijk in de voordelen duiken (pun intended) die het beoefenen van zwemsport je kan bieden.

Goed voor je lichaam

Zwemmen verbetert de spiercoördinatie, onze lichaamshouding en flexibiliteit. Daarnaast ontspant het warme water onze spieren, wat de bloedsomloop stimuleert. Gewrichten zijn gemakkelijker te bewegen door minder druk en stress, je creëert meer uithoudingsvermogen, evenwichtsoefeningen zijn beter uit te voeren en je gebruikt meerdere spieren tegelijk. Sterker nog: zwemmen is een van de weinige sporten waarbij alle spieren worden gebruikt! Je hebt namelijk bijna al je spieren nodig om in balans te blijven en je door het water te bewegen.

Zwemmen is een van de weinige sporten waarbij je al je spieren gebruikt

Goed voor je geest

Zwemmen werkt ontspannend voor je geest. Je kunt tijdens het zwemmen lekker je hoofd leegmaken en je merkt al gauw dat een langere afstand zwemmen je gemakkelijker afgaat, naarmate je vaker gaat zwemmen. Ook voel je je na een duik in het zwembad weer lekker fris om de rest van de dag tegemoet te gaan. En wees eerlijk: het voelt toch heerlijk om in het water te liggen alsof je gewichtsloos door de ruimte zweeft?

Weinig kans op blessures

En zelfs vermindering van bestaande blessures! Omdat je in het water maar liefst 6 keer zo licht bent als normaal, komt er bij beweging weinig druk te staan op je gewrichten. Hierdoor maak je minder kans om blessures op te lopen. Heb je al een blessure? Dan is bewegen een must voor het herstel, maar tegelijkertijd mag je niet teveel druk zetten. Door de vermindering van druk in het water kunnen je spieren aan het werk, maar zonder de schokbelasting die je bijvoorbeeld bij hardlopen en andere sporten wel ervaart.

Bye bye calorietjes

Cardiosporten zijn zeer geliefd bij mensen die graag willen afvallen. Hardlopen, fietsen en zwemmen zijn enkele sporten die de meeste calorieën verbranden. Met een uurtje rustig zwemmen verbrand je al snel 500 kilocalorieën, terwijl je met een uur borstcrawl of vlinderslag zelfs tot wel 800 kilocalorieën kan verbranden (op basis van een persoon met een gewicht van 70 kilogram). Je zal merken dat je binnen no-time lekkerder in je vel zit.

Verbrand tussen de 500 en 800 kilocalorieën per uur!

Zwemmen werkt verjongend

Nu gaan we er niet vanuit dat je al richting 65-plus gaat, maar het is goed om deze tip in je achterhoofd te houden: zwemmen helpt tegen veroudering van je lichaam! Naarmate je ouder wordt, verliezen je spieren steeds meer kracht en worden botten en gewrichten brozer. Door te zwemmen ga je spierkrachtverlies tegen zonder dat je gewrichten en botten er extreem onder lijden, zoals vaak bij andere sporten wel het geval is. Dit zijn dan ook een paar van de redenen dat je vaak oudere mensen in het zwembad ziet liggen.

No excuses

In bijna iedere gemeente is wel een zwembad te vinden en met rittenkaarten of abonnementen haal je je geld er snel uit. Soms kun je zelfs zwemabonnementen combineren met fitness- en/of saunabezoeken. Voor een paar luttele euro’s haal je bovendien je zwemkleding en eventueel een zwembrilletje of oordopjes bij een goedkope sportwinkel.

Met al deze voordelen houdt niets je meer tegen. Op naar het zwembad!

Joli Deitzhttps://www.jolideitz.nl
Joli Deitz is storyteller in hart en nieren. Met haar vlotte pen zet ze de 'why' van ondernemers op papier en met haar camera brengt ze hun passie in beeld. Omdat de weg naar volwassenheid al hobbelig genoeg is, deelt ze graag haar tips met jou. Want zeg nu zelf: we hoeven toch niet allemaal het wiel opnieuw uit te vinden?

Dit vind je misschien ook wel leuk

Zoeken

Nieuwste artikelen