Gezond blijven tijdens werk? Deze tips helpen je!

Hoe makkelijk het ook klinkt, gezond blijven tijdens werk is nog best lastig. Want: ben je lekker aan het sporten en let je ook goed op wat je eet? Goed bezig! Maar besteed je tijdens werk, op kantoor of thuis, ook genoeg tijd aan je gezondheid? Na werktijd kun je nog zo hard je best doen in de sportschool, als je de hele werkdag zit, heeft het niet veel zin. Daarom geven wij je 10 tips hoe je met weinig moeite ook gezond blijft tijdens werk.

1. Drink genoeg water

Neem standaard een fles water mee naar werk en zet ´m zichtbaar op je bureau. Koop geen losse waterflesjes, maar neem een herbruikbare waterfles mee, zoals een Dopper of Chilly Bottle. Drink genoeg tijdens het werk en probeer de fles 1 of 2 keer per dag te vullen. Je kunt water ook afwisselen met een kop thee. Als je (veel) thuiswerkt, dan geldt natuurlijk hetzelfde: vul een waterfles en zet deze zichtbaar op je bureau.

2. Loop een rondje tijdens de pauze

Lekker weer buiten? Ga een rondje buiten lopen en vraag vooral je collega’s mee. Ook als het zonnetje niet schijnt, kun je echt wel even een naar buiten gaan. Maak je hoofd leeg en geniet van het buiten zijn. Wedden dat je je erna veel energieker voelt?! Ook als je thuiswerkt is het verstandig om een of twee keer per werkdag een rondje te lopen.

Een rondje lopen is een van de fijnste dingen om te doen om gezond te blijven tijdens werk.

3. Neem je eigen lunch mee

Lunch halen op werk, heel veel mensen doen het. Maar vaak zijn de lunches in de kantine niet altijd even gezond en je eet ook snel meer dan nodig. Neem voortaan je eigen lunch mee. Maak bijvoorbeeld een lekkere salade, smeer wat gezonde bruine boterhammen of neem een bak yoghurt mee met fruit en zelfgemaakte muesli. Dit is niet alleen gezonder, je bespaart er ook geld mee.

Neem voortaan je eigen lunch mee. Gezonder én je bespaart geld!

4. Werk af en toe staand

We zitten te veel! Zorg er daarom voor dat je regelmatig even gaat staan tijdens een werkdag. Heb je een zit-sta-bureau? Lucky you, maak daar ook gebruik van. Heb je geen bureau dat je omhoog kunt zetten? Ga bijvoorbeeld staand telefoneren of overleg staand met een collega. Er zijn genoeg manieren te bedenken om regelmatiger te gaan staan op werk.

De afgelopen maanden zijn er een aantal handige zit-sta-constructies ontwikkeld om mensen thuis ook aan te sporen om staand te werken. Kijk deze bijvoorbeeld van You Stand, super handig toch? En ze zijn nog betaalbaar ook!

5. Zorg voor tussendoortjes

Neem naast een zelfgemaakte lunch ook een paar tussendoortjes mee naar werk, zoals wat fruit, ongezouten nootjes of een plakje zelfgemaakte bananenbrood. Door regelmatig iets te eten, krijg je vanzelf weer meer energie en zo voorkom je dat je thuis gaat snaaien of de hele snoeppot op kantoor leeg eet.

Ook voor de thuiswerkers geldt: zorg dat je elke dag een paar gezonde tussendoortjes pakt. Let wel op dat je die lekkere reep Tony’s Chocolonely niet helemaal gaat opeten (hoe lekker dat ook is, doe het niet!). Want als je thuiswerkt, heb je natuurlijk meer verleidingen.

6. Pak de fiets

Woon je op fietsafstand van kantoor? Pak dan de fiets in plaats van de auto of het openbaar vervoer. Woon je niet op fietsafstand van kantoor en pak je elke dag de trein? Ook dan kun je de fiets pakken. Als het kantoor bijvoorbeeld niet op loopafstand van het station ligt, kun je gemakkelijk een OV-fiets of Swapfiets op het station neerzetten en elke dag het laatste stukje fietsen in plaats van met de bus of metro. Of stap een halte eerder uit en zet daar een fiets neer.

Ga staand telefoneren of overleg staand met een collega

7. Haal zelf koffie of thee

Laat voortaan je collega’s geen koffie of thee meer voor je halen, maar doe het zelf. Door zelf naar de waterkoker of de koffieautomaat te lopen, ben je weer even in beweging en achter het bureau weg. Vraag je collega’s ook niet meer wat ze willen drinken, laat ze gewoon even met je meelopen.

8. Lunch niet achter je computer of laptop

Je lunch achter je computer of laptop opeten is slecht voor je. Waarom? Je bent helemaal niet met je aandacht bij het eten, want je kijkt gefocust naar je scherm en schuift zo het broodje of de salade naar binnen. Als je achter je computer of laptop eet dan ben je eerder geneigd om meer te eten en meer te snacken. Daarnaast kun je niet ontspannen, want als je een mailtje krijgt, dan ga je dat beantwoorden. Je bent nog steeds met werk bezig, ook al voelt het voor jou als een ‘pauze’. Je onderbreekt zo je werkdag niet. En nog een belangrijke reden om niet te lunchen achter je werkplek: je komt niet in beweging. Dus, voortaan met je collega’s mee gaan lunchen in de kantine of ga lekker (alleen) buiten lunchen.

9. Neem regelmatig een pauze

Zorg voor genoeg ontspanning tijdens een (drukke) werkdag. Lees bijvoorbeeld tussendoor even de krant, maak een praatje met een collega, bel een vriend(in) op, haal een kopje koffie of thee, ruim je werkplek op of ga even naar buiten. Die kleine pauzes geven je energie, waardoor je daarna weer geconcentreerd verder kunt werken.

Heb je moeite met concentreren tijdens werk? Hier vind je tips voor een betere concentratie!

10. Negeer de lift, pak de trap

Die lift ziet er aantrekkelijk uit, dat weten we allemaal. Pak toch vanaf nu elke dag de trap. Ja, ook als het kantoor op de 8ste verdieping zit. Zet een lekker muziekje op en loop de trap op. Geen zin om alle verdiepingen te lopen? Doe er dan een paar, bijvoorbeeld de helft en pak als je op de helft bent de lift.

Zie je, gezond blijven tijdens werk is helemaal niet zo moeilijk!

Joni Hendrix
Joni is oprichter en hoofdredacteur van VLWSSN. Al jaren miste ze een plek waar ze terecht kon met haar vragen over volwassen worden, daarom is ze dit platform begonnen. Op dit moment is ze bezig met de volgende 'volwassenstap': de zoektocht naar het eerste eigen koophuis!

Dit vind je misschien ook wel leuk

Zoeken

Nieuwste artikelen