Handige tips voor jouw mentale gezondheid in coronatijd

Vraagje, hoe voel jij je vandaag? Uitgerust, geen stress en lekker ontspannen? Of voel je je eenzaam, ben je het binnen zitten zat of heb je last van piekerbuien? Elk gevoel is goed en mag er zijn, maar niet elk gevoel is helpend voor jouw mentale gezondheid. Ook ons redactieteam heeft soms last van mentale struggles, zeker nu de lockdown steeds langer duurt. We snorren onze tips op, zodat jij je straks hopelijk wat beter voelt. There we go!

Tips van Esther: word je eigen beste vriendin

“De situatie is al een tijdje raar en dat zal nog wel even zo blijven. Daarom probeer ik minder van mezelf te verwachten. Als andere mensen wel het beste uit zichzelf halen tijdens de lockdown en ik dat spot op hun social media, dan probeer ik dat niet op mezelf te projecteren. Het is oké als ik nu geen fitgirl word en als ik niet uitblink in een bepaalde hobby of wat dan ook. Gewoon mezelf zijn, voor mezelf zorgen en ademen is al voldoende.”

“Iedereen heeft zijn eigen behoeftes en wensen en door goed naar mezelf te luisteren, help ik mezelf. Wat vind ik prettig, waar loop ik tegenaan en hoe voorkom ik struggles? Sinds december ben ik standaard vrij op vrijdag en deze dag doe ik weinig. Een dagje ‘me-time’. Een boek lezen, in bad, wandelen, aquarellen, dichten of brood bakken. Kleine dingen die zorgen dat ik ontspan en rust creëer. Zo wen ik langzaam aan alleen zijn en fijne tijd met mezelf te hebben. In het algemeen laad ik op door met mensen te zijn en dat is nu in minimale mate mogelijk. Mijn doel: mijn eigen beste vriendin worden, goed voor mezelf zorgen en lief zijn voor mezelf. En dat lukt elke dag een beetje meer. Simpelweg door meer en bewuster tijd met mezelf door te brengen.”

Aanrader: ben je onrustig of verdrietig? Luister naar relaxte of meditatiemuziek, zoals deze playlist van Cirkeline en laat je gevoelens er zijn. Pas als je ze accepteert, kun je ze verwerken en verslaan.

Ik reflecteer elke dag op iets waar ik dankbaar voor ben

Tips van Inge: ga op zoek naar wat voor jou werkt

“Zelf ben ik ook enorm op zoek naar tips voor mentale gezondheid, want de muren komen nu toch wel op me af. Ik ben in de ontdekkende fase, maar heb al wel mijn lessons learned. Om te beginnen ga ik elke dag reflecteren op iets waar ik dankbaar voor ben of wat er leuk was aan die dag. Dat is soms lastig, maar je kunt beginnen met twee of drie dingen en dat kan simpelweg al zijn dat de zon schijnt, je lekkere thee dronk, extra werkpauze had of een leuk gesprek met vrienden voerde.”

“Iets anders dat ik fijn vind is om op de momenten dat het kan (vrije ochtenden of weekend) te fietsen tot mijn hoofd helemaal leeg is. En ik zie mijn vrienden minimaal twee keer in de week, we gaan regelmatig wandelen. Dit doe ik het liefst verspreid, zodat ik de energie die het me brengt kan verdelen. En last, but not least: op mijn wishlist staat een staycation in een hotel in Nederland. Al is het maar één nachtje weg waar je heel lekker in bad kan liggen en op de kamer chique eten kan bestellen.”

Aanrader: lees reflectieboeken. Ik ben nu bezig in ‘Je kunt je leven helen’ van Louise Hay. Dit boek gaat over een gelukkiger leven kunnen leiden. Ontdek meer filosofieboeken in dit artikel.

Tips van Joli: maak een Ommetje

“Hoewel ik weet hoe goed buiten wandelen voor je gezondheid is, nodigt het winterse weer me niet echt uit om een frisse neus te gaan halen. Met als gevolg: nóg meer binnen zitten met de lockdown, mijn winterdip nóg verder voeden en stiekem heel erg weinig bewegen. Sinds kort heb ik echter een nieuwe app ontdekt die me wel degelijk motiveert om de deur uit te gaan: Ommetje. Deze app van de Hersenstichting nodigt door middel van een puntensysteem uit om een wandeling van 20 minuten of langer te maken. Je krijgt punten voor lange ommetjes, bepaalde afstanden, lopen voor 9 uur ’s ochtends, meerdere dagen achter elkaar wandelen en het sparen van hersenweetjes (je ontvangt er na elke wandeling één). Je kunt je vriend(inn)en uitnodigen in je team en zo elkaar proberen af te troeven! Ik moet zeggen, als ik zie dat iemand meer punten heeft gehaald, raak ik wel degelijk gemotiveerd om een extra rondje te wandelen. Met als gevolg dat ik me lekkerder in mijn vel voel, omdat ik de frisse buitenlucht opzoek, even mijn hoofd kan legen en vaker beweeg. Stiekem doet dat best veel voor je mindset en dus ook voor je mentale gezondheid. Probeer het maar eens uit!”

Aanrader: wil je meedoen met het VLWSSN-team in de Ommetje-app? Download de app (iPhone of Android) en vul de code ‘T6LFP’ in bij Team beheer. Er doen al meer dan 15 mensen mee. Jij doet toch ook mee?!

Maak ook vaker ommetjes en doe mee met ons VLWSSN-team

Tips van Laszlo: bel met vrienden

“In de normale wereld zag ik mijn vriendinnen 1 á 2 keer per week. Op die avondjes kunnen we lekker stoom afblazen, zeuren over alles en herkenning vinden bij elkaar. Bijvoorbeeld over een discussie met je ouders, een argument binnen je relatie of zelfs over hoe je het beste een wasmachine kunt onderhouden (daar hebben wij trouwens wel antwoord op). Die sociale momenten houden mij gegrond. Nu die momenten niet tot nauwelijks meer kunnen bel of facetime ik veel meer met vriendinnen dan dat ik eerst al deed. Dit helpt ontzettend om even je hart te luchten en niet met al die twijfels, gedachten of ervaringen in je hoofd te blijven zitten. Ik denk dat we door de lockdown misschien nog wel meer voor elkaar klaar staan dan ooit!”

Aanrader: de boeken uit de Outlander-serie van Diana Gabaldon zijn heel fijn om te relaxen! De reeks is een mix tussen avontuur en liefde. 

Tips van Laurine: zorg voor je body én mind

“Ik ben er van overtuigd dat een healthy body zorgt voor een healthy mind en goede mentale gezondheid. Daarom sport ik regelmatig en eet ik gezond. Hierdoor voel ik me een stuk beter voel. Een voordeel is dat ik koken relaxed vind, dus dat is mooi meegenomen. Om mijn gedachten te ontspannen, doe ik sinds de lockdown korte meditaties. Het helpt mij om negatieve gedachten los te laten en te te focussen op positieve dingen. Elke dag schrijf ik een stukje, over iets wat me die dag blij maakte of waar ik dankbaar voor ben. Het zijn nu vooral kleine en simpele dingen, maar het is toch prettig om er dagelijks over na te denken. Verder merk ik dat muziek mijn mood voor een groot deel beïnvloedt, dus een vrolijke playlist werkt voor mij altijd!”

Aanrader: luister de playlist Uplifting Soul Classics als je behoefte hebt aan een lekker energetische opzweper! 

Zo, dat waren heel wat tips om te zorgen voor een goede mentale gezondheid. Heb jij nog een tip? Deel ‘m dan met ons via redactie@vlwssn.nl of stuur ons een DM op Instagram!

Bewaar dit artikel op Pinterest.

Esther Riphagen
Een echte creatieve duizendpoot, dat is Esther. Van artikelen schrijven tot dichten en van droogbloemen tot aan verbouwen. Ze staat nooit stil en struikelt wel eens. Via VLWSSN deelt ze al haar do's en don'ts zodat jij steady kan blijven gaan!

Dit vind je misschien ook wel leuk

Zoeken

Nieuwste artikelen