How to: hoe overleeft je huid deze winter?

Kapotte lippen, droge schenen, droge ellebogen en schrale armen. Welkom bij het lichaam dat de winter moet doorkomen. Lage temperaturen buiten, hoge temperaturen binnen. Trekt jouw huid ook samen nadat je 5 minuten geleden hebt gedoucht? Tijd om actie te ondernemen. De winter is nog lang niet over en tot het zonnetje weer begint te schijnen (en je automatisch ook meer smeersels gebruikt tegen de Uv-straling) is het belangrijk nét even wat meer liefde aan jezelf te geven. Wij vertellen je hoe!

Hydrateren kun je leren

Buiten het feit om dat we een hoop aan de buitenkant moeten doen, dien je ook goed te blijven drinken. Zowel in de zomer als in de winter is het belangrijk voldoende te drinken, zodat je lichaam je afvalstoffen kwijtraakt en je huid dus minder te verduren krijgt. En dan (helaas) niet alleen grote mokken glühwein en chocomel, maar ook koppen thee en flesjes water. Zeker als je veel alcohol hebt gedronken is het belangrijk de dagen erna veel te drinken, zodat je geen gekke groeven krijgt. En wedden dat je wallen ook een stuk minder heftig uitpakken als je zorgt dat het vochtniveau weer op pijl komt?

Je huid borstelen

Wist je dat wanneer je jouw huid borstelt voordat je onder de douche of in bad stapt, je huid een oppepper krijgt? Probeer met enige druk je armen, benen en rug onder handen te nemen (pas op met de dunne huid in je hals) voor je gaat douchen, zodat alle dode huidcellen verschwunden zijn voor je het lichaam reinigt. Naast de vermindering van dode huidcellen bevorder je ook weer de bloedsomloop waardoor je huid zich sneller vernieuwt en je van de zomer dus stralend met blote benen over straat kunt.

Tip: Zijn je lippen ook gebarsten? Neem ze mee tijdens het tandenpoetsen. Je tandenborstel kan alle losse velletjes meenemen. Als je dit voor het slapengaan doet, hoef je ze alleen nog in te smeren met balsem. De volgende dag zijn ze hartstikke zacht!

Hoe dikker de crème, hoe beter je bestand bent tegen de gure wind op de fiets

Smeren smeren en nog eens smeren

Het cliché blijft: droge huid moet je insmeren met vet. Hydrateren van binnen én van buiten dus. Kies voor een lekker geurtje, volledig geurloos of een ecologisch merk dat ook nog een behoorlijke dosis vitaminen je huid indringt. Hoe dikker de crème, hoe beter je bestand bent tegen de gure wind op de fiets. Ook fijn: voor het slapengaan goed insmeren. Je partner vindt het misschien niet charmant, maar een dikke laag crème op je gezicht of lijf zorgt ervoor dat je de volgende ochtend wakker wordt met een huid zo zacht als babybilletjes.

Tip: Schijnt het zonnetje? Gebruik zonnebrand. Sommigen denken dat dit alleen nodig is in de zomer, maar ook in de winter hebben we last van Uv-straling. En voor iedereen die bang zijn dat ze dan geen kleurtje meer krijgen: kom heel vlug onder die steen vandaan, want dat is natuurlijk niet waar.

Wees zuinig met warmte

Allereerst omdat het goed is voor het milieu, maar natuurlijk ook vanwege het feit dat je huid niet zo lekker gaat op het temperatuurverschil. Draai je verwarming dus een tik terug (kun je gelijk lekker besparen op je energierekening) en trek liever een dikke trui aan. Wanneer je van 20+ graden binnen naar -5 buiten gaat, zal je merken dat je huid gelijk straktrekt. Niet een superfijn gevoel.

Eet voldoende omega-3 vetzuren om uitdroging te voorkomen

Hetzelfde geldt voor douchen. Niet te lang en niet de warm douchen. Je lichaam (en je portemonnee) zullen je dankbaar zijn. Heb je een trekkende huid na het douchen? Kans is groot dat het water te warm was. Daarnaast schijnt het goed te zijn om af en toe koud(er) te douchen om je bloedsomloop omhoog te krikken. Zelf lukt mij dat alleen in de zomer. Grote speler als je dit ook in de winter volhoudt. Maar een lauwwarme douche in plaats van gloeiend heet is al een begin.

Eet gezonde vetten

Denk aan de winterslaap van een beer: die eet van tevoren veel vette vis (omega 3), zodat hij een speklaagje heeft om de winter door te komen. Nu denk je: joh dat doe ik al tijdens de feestdagen, maar ben ik eigenlijk niet zo blij mee. Klopt, ik ook niet. De nadruk ligt daarom echt op gezonde vetten. Eet voldoende omega-3 vetzuren om uitdroging te voorkomen. Dit zit onder andere in bepaalde noten en vis.

Gebruik olieën

Ga je in bad of houd je van lekker lang douchen? Ik ook! Wanneer je olie toevoegt aan het water (of in het geval van een douche geen douchegel gebruikt, maar doucheolie) neemt je huid dit direct op waardoor je minder verrimpelt het water uitkomt. Uit onderzoek blijkt dat door het gebruik van olie in je badwater je huid veel beter hydrateert. Random fact: je kunt hier gewoon olijfolie voor gebruiken!

Hatsee. Met deze tips blijft jouw huid net zo stralen als in de zomer. En is hij ook helemaal klaar voor het moment dat de zon weer begint te schijnen en we de verkleuring zijn werk laten doen. Tot die tijd moeten we een beetje lief voor onszelf zijn: zowel mentaal als fysiek. Dus ook in de winter: smeren smeren smeren.

Bewaar dit artikel op Pinterest.

Inge Renes
Inge is een reislustige vakidioot. Valt er iets te regelen, dan staat ze vooraan de rij te springen om mee te doen. Zo ook met het delen van kennis over volwassen worden. Want dit gaat met vallen en opstaan, ook bij haar.

Dit vind je misschien ook wel leuk

Zoeken

Nieuwste artikelen