Kom je moeilijk in slaap? Met deze 8 slaaptips droom je zo weg

We brengen uren van ons leven door in bed, zelfs zo’n 30.000 uur in tien jaar. Wow! Hoe fijn is het dan als je niet de helft van die tijd wakker ligt? We hebben slaap nodig om ons lichaam te herstellen en weer helemaal fris en fruitig de volgende dag in te gaan. Deze 8 slaaptips helpen je met het aanpakken van je slaapproblemen!

1. Geen beeldschermen in de avond

Het is allang bewezen dat blauw licht je slaapritme verstoort. Kijk dus niet vlak voordat je gaat slapen nog een film of een serie en probeer zo min mogelijk op je telefoon te zitten. Pak in plaats daarvan een keer een boek, luister naar wat muziek of doe oefeningen. Zo komt je hoofd meer tot rust en val je een stuk makkelijker in slaap. Ook leuk: doe aan late night baking. Hier vind je een paar lekkere en simpele gerechten om ’s avonds te maken. Kijk, misschien krijg je door deze slaaptips wel een nieuwe hobby erbij.

2. Sporten

Dat beweging goed voor je is, wisten we al. Maar wist je ook dat overdag veel sporten bijdraagt aan een betere nachtrust? Wanneer we sporten gaat onze hartslag en lichaamstemperatuur omhoog. Na een aantal uur dalen die weer en ervaar je een ontspannen gevoel. Dit is het stofje adenosine, wat samen met melatonine verantwoordelijk is voor het gevoel van moeheid. Dus hoe meer je overdag sport, hoe beter en dieper je slaapt!

Minder stress = meer slaap!

3. Minder stress

Dit klinkt misschien een beetje voor de hand liggend en deze had je waarschijnlijk ook wel verwacht in dit rijtje met slaaptips, maar stress is één van de grootste oorzaken van slecht slapen. Stress zorgt voor het stofje adrenaline, waardoor je je wakker en alert voelt. Mensen die veel piekeren voelen zich vaak ook heel erg opgewonden. Gevoelens van stress kun je tegengaan met ontspanningsoefeningen als meditatie, ademhalingsoefeningen of yoga. Maar het allerbeste is natuurlijk om de oorzaak van de stress weg te nemen. Maak je je zorgen over de volgende dag? Leg alvast je spullen klaar en schrijf op wat je de dag erna moet doen.

4. Slaap apps

Hoewel je beeldscherm vaak een oorzaak is van slecht slapen, kun je je telefoon ook gebruiken om beter te slapen met bijvoorbeeld slaap apps! Er zijn tegenwoordig verschillende apps die je makkelijk kunt installeren op je telefoon die je helpen je slaapgewoontes te verbeteren. Neem bijvoorbeeld Calm. Deze app leidt je door een meditatief proces naar een rustige en diepe slaap.

5. Onrustig? Doe even iets anders

Ben je een nachtelijke woeler? Blijf dan niet urenlang rondjes draaien in bed, maar sta even op en ga iets anders doen. Je zult merken dat als je je gedachten even hebt verzet, je toch eigenlijk wel weer moe bent. Ga dan weer lekker naar bed en vervolg je nacht. 

Een avondritueel zorgt voor een vast patroon in je slaaproutine 

6. Volg een avondritueel

Vaste patronen zorgen ervoor dat ons brein begrijpt dat het tijd is om iets te gaan doen. Daarom kan een avondritueel helpen bij het klaarmaken om te gaan slapen. Heb je bijvoorbeeld een uitgebreide skincare routine? Doe dit dan altijd op een vast moment voordat je gaat slapen. Na een tijdje gaat je lichaam deze signalen herkennen en gaat het hierop reageren. 

7. Ventileer je kamer

Frisse lucht is goed voor je hersenen, dat zei mijn Engels docente altijd toen ik nog op de middelbare school zat. En ze had gelijk! Een goed geventileerde kamer zorgt voor een gezonde nachtrust. Tijdens het slapen adem je namelijk kooldioxide uit, en als dit nergens naartoe kan dan heb je veel minder frisse lucht in je kamer. Zet dus een raampje open en de kachel niet al te hoog. 

8. Een goed matras

Veel mensen weten niet hoe belangrijk een goed matras is voor je nachtrust. Dit zorgt voor een fijne slaaphouding, de juiste lichaamstemperatuur en genoeg zuurstof toevoer naar je huid. Drie belangrijke dingen voor de ontspanning van je lichaam! Zorg ervoor dat je matras niet te oud is en laat je adviseren bij de aankoop van een nieuw matras. Dan slaap je binnen de kortste keren zo in! 

Zo, met deze slaaptips moet je vanavond wel lekker slapen. Vond je die avond zonder beeldschermen eigenlijk wel fijn? Dan kun je er ook over nadenken om een smartphonedetox te doen!

Bewaar dit artikel op Pinterest.

Laszlo van Beerendonkhttps://familiarwords.com/
Laszlo is een vrolijke creatieveling die het allerliefst de hele dag schrijft. Dit doet zij dan ook voor Familiar Words, haar eigen bedrijf. Maar ook op VLWSSN deelt zij met veel plezier haar ervaringen en haar vragen over volwassen worden! Want eigenlijk is ze dat ook nog niet.

Dit vind je misschien ook wel leuk

Zoeken

Nieuwste artikelen