Leren loslaten: 5 tips voor een luchtiger leven

Hoe vaak hoor je wel niet: ‘Laat het gewoon los!’ Maar dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Loslaten is iets wat je moet leren, en net zoals met alles wat je leert doe je dit stap voor stap. Wat zijn nou dingen die je moet loslaten voor een luchtiger leven? Wij hebben er vijf voor je op een rij gezet!

1. Laat verwachtingen los

Je zult merken dat als je niet constant bezig bent met het proberen waar te maken van andermans verwachtingen, je veel meer rust ervaart. Dat geldt overigens ook voor je eigen verwachtingen! Leg die lat eens een keer een paar meter lager en gun jezelf wat langer de tijd. Die doelen behaal je met wat meer tijd waarschijnlijk ook een stuk soepeler! 

Maar ook je eigen verwachtingen over anderen mensen horen in dit rijtje. Als jij je de hele tijd drukmaakt over hoe het met anderen gaat, over hun toekomst of over een legio andere dingen, dan is er weinig ruimte in die vriendschap of relatie voor luchtigheid. Als je het loslaat en mensen hun eigen pad laat bewandelen, is er ook meer ademruimte en tijd voor leuke dingen. 

Leg de lat eens een keer een paar meter lager

2. Laat controle los

Als je de controle eenmaal los hebt gelaten, laat je ook een hoop spanning los. Je kunt namelijk niet alles in je leven controleren. Denk bijvoorbeeld aan de keuzes die vrienden of familie maken, een situatie op de werkvloer of zelfs het weer. Dit zijn allemaal dingen waar je geen enkele invloed op kunt uitoefenen. Dus waarom zou je je er zorgen over maken? 

Is er een situatie waar je wel een mate van controle over hebt? Bedenk dan hoe je de situatie voor jezelf kunt verbeteren, maar spendeer geen dagen aan piekeren of filosoferen hoe het anders kan.

Maak je geen zorgen over dingen waar je geen invloed op hebt 

3. Laat negatieve gevoelens los

Blijven hangen in het verleden kan zorgen voor veel negatieve gevoelens in je dagelijkse leven. Nare ervaringen geven een bittere nasmaak aan wat nu leuke ervaringen zouden moeten zijn, zoals in een nieuwe relatie. 

Lukt het je niet om dit alleen te doen? Overweeg dan om hier hulp voor te zoeken. Dit kan zo kleinschalig zijn als een mindfulness-app, zoals Headspace. Of je pakt het wat groter aan en je zoekt hulp bij een psycholoog.

4. Laat ongewenste patronen los 

Vaste patronen kunnen heel erg prettig zijn, maar ze kunnen je ook beperken. Zo heb ik er vaak een handje van om er altijd voor iedereen te willen zijn. Het is helemaal niet slecht om klaar te staan voor je vrienden en familie, maar wel als je vervolgens geen tijd voor jezelf meer overhoudt.

Het doorbreken van patronen is niet gemakkelijk. Het kost veel tijd en energie. Probeer dus ook maar één patroon tegelijk te doorbreken. En wordt niet boos op jezelf als het niet in één keer lukt! 

Patronen verander je niet in één keer

5. Laat beperkende gedachten los

Je kent vast wel het gezegde being your own worst enemy. Vaak ben jezelf de persoon die jou het meest in de weg. Denk aan gedachten als: ‘Ik mag het niet’, ‘ik kan het niet’ en ‘maar anderen rekenen op mij’. Vraag eens aan jezelf waarom je denkt dat je iets niet mag of kunt of waarom je jezelf moet beperken omwille van anderen. Zou het echt zo’n ramp zijn als je die gedachten een keer loslaat? 

Ben je al goed op weg met loslaten, maar maak je je nog steeds druk over wat anderen over je denken? Stop ermee met deze 7 handige tips

Bewaar dit artikel op Pinterest

Laszlo van Beerendonkhttps://familiarwords.com/
Laszlo is een vrolijke creatieveling die het allerliefst de hele dag schrijft. Dit doet zij dan ook voor Familiar Words, haar eigen bedrijf. Maar ook op VLWSSN deelt zij met veel plezier haar ervaringen en haar vragen over volwassen worden! Want eigenlijk is ze dat ook nog niet.

Dit vind je misschien ook wel leuk

Zoeken

Nieuwste artikelen