Ochtendritueel: hét geheim van een goede start van je ochtend

Wat doe jij met je ochtend? Heb je een vast ritueel dat je met aandacht en rust doorloopt, of haast je je bed uit en stap je nog met een boterham in je mond in de auto om naar je werk te vertrekken? Een bewust ochtendritueel zorgt voor een goede start van je dag, maar hoe doe je dat eigenlijk?

Haastige spoed…

In de loop der jaren wordt het een gewoonte: je drukte te lang op snooze en ineens moet je je in alle haast nog omkleden, je brood smeren en naar school of werk gaan. Eigenlijk start je dan al met een achterstand, want dat gehaaste gevoel houdt nog enkele uren aan. Een frisse start en in alle rust beginnen zorgt daarentegen voor betere concentratie, een ontspannen gevoel en meer inspiratie en creativiteit. Maar hoe zorg je voor een goed ochtendritueel, en waar bestaat deze dan uit?

Een frisse start zorgt voor concentratie, ontspannen start en creativiteit

Je bed uitkomen

Je ochtend begint met opstaan; voor sommigen gelijk de moeilijkste taak van de vroege morgen. Je wekker is cruciaal voor een goede start van je ochtend. Hoewel een irritante pieptoon zeker z’n werk doet, is het niet bepaald bevorderlijk voor een vrolijke start. Stel een rustig melodietje in, het gefluit van de vogels of een boeiende podcast.

Zet je wekker aan de andere kant van de kamer. Beweging zorgt ervoor dat het hart gaat pompen en het bloed gaat stromen. Je lichaam wordt langzaam wakker. Andere tips die je lichaam sneller wakker maken: zorg voor licht in de kamer en drink gelijk een glas water zodra je wakker wordt. Na een uur of zeven slaap, komen je hersenen vocht tekort waardoor ze vermoeider zijn.

Het bed uitkomen is voor sommigen de moeilijkste taak van de ochtend

Zorg voor beweging

Maak een wandeling, doe een work-out, ga hardlopen, enzovoorts. Zoals hierboven al benoemd, zorgt beweging ervoor dat je lichaam wakker wordt. Heb je wel eens een frisse neus gehaald net nadat je uit bed komt? Je voelt je gelijk stukken beter! Vergeet niet te stretchen: je lichaam voelt al zo houterig als je uit bed komt, na wat korte rek- en strekoefeningen voelt alles weer soepel.

Geniet van de rust

Een kopje koffie met de krant of een boek, wat yoga-oefeningen of een kwartiertje in stilte of meditatie; er zijn verschillende manieren om even écht de rust op te zoeken. Geen geluiden om je heen, gewoon even in alle ontspanning de dag beginnen. Als je je hersenen even de tijd geeft om op te starten, begin je met meer concentratie aan je (school)werk.

Geef je hersenen de tijd om op te starten

Braindump

Doe een braindump! Dit is zo ongeveer de beste manier om rust in je hoofd te creëren. Het idee is dat je pen en papier pakt, of een notitie op je telefoon of computer opent, en hierop alles schrijft wat in je hoofd zit. Je to do’s voor vandaag, dat ene berichtje dat je nog moet sturen naar je collega, het cadeautje dat je nog moet regelen voor je broers verjaardag. Na je braindump staat alles in geschrift en kun je er later op een rustig moment naar terug kijken. Het idee kan in je hoofd even geparkeerd worden, omdat je het nu niet meer vergeet. Wat een rust!

Heb jij nog goede ideeën voor een fijn ochtendritueel? Stuur jouw idee naar redactie@vlwssn.nl!

Joli Deitzhttps://www.jolideitz.nl
Joli Deitz is storyteller in hart en nieren. Met haar vlotte pen zet ze de 'why' van ondernemers op papier en met haar camera brengt ze hun passie in beeld. Omdat de weg naar volwassenheid al hobbelig genoeg is, deelt ze graag haar tips met jou. Want zeg nu zelf: we hoeven toch niet allemaal het wiel opnieuw uit te vinden?

Dit vind je misschien ook wel leuk

Zoeken

Nieuwste artikelen