Pauze nemen: hoe moet dat eigenlijk?

We weten allemaal dat pauze nemen ontzettend belangrijk is, maar we doen het vrijwel nooit. Omdat we geen tijd ervoor maken, andere prioriteiten stellen, maar ook omdat we eigenlijk niet zo goed weten hoe. Tot nu toe! Ik (Joli) ga je namelijk tips geven om effectief pauze te nemen.

We hebben het eerder al gehad over het verbeteren van je concentratie, maar rust is minstens zo belangrijk! Wist je dat je hersenen het nodig hebben om soms even te lummelen? Het is niet voor niets dat je beste ideeën ooit tijdens een fietstocht, wandeling of toiletbezoek in je hoofd oppoppen. ‘Och, dat was een goed antwoord geweest op de vraag van mijn collega’, aldus mijn hoofd laatst toen ik onder de douche stond. Herkenbaar? Pauze is verdomd belangrijk, voor lichaam en geest. Maar hoe kunnen we het beste pauze nemen.

1. Vermijd prikkels

Zijn die loze Instagram-momentjes tussendoor geoorloofd? Is het oké om te Netflixen tijdens de lunch? En een zelfhulpboek te lezen tijdens een treinritje? Om heel eerlijk te zijn: nee. Je hersenen krijgen namelijk nieuwe informatie te verwerken, wat niet voor rust zorgt. Als je je hersenen écht even een momentje vrij wilt gunnen, dan kun je het beste de televisie uit laten, je telefoon in de la leggen en dat boek even links laten liggen. En nee, ook geen muziek of podcast luisteren!

2. Bewegen is gezond

Ja, maar wat moet ik dán doen? Nou… Wat dacht je van een wandeling maken door de natuur? Of genieten van een kopje thee terwijl je uit het raam staart? Of even rustig mediteren? Je kunt overigens ook gaan stofzuigen of poetsen! Alles waarbij je denkt ‘ik moet nu even iets erbij doen, want ik verveel me’ is eigenlijk perfect. Als je routinehandelingen volgt waarbij je gedachten kunnen afdwalen, krijgen je hersenen de rust die ze nodig hebben om weer op te laden.

3. Kort maar krachtig

Je hoeft echt geen uur lang niets te doen, maar het is wel belangrijk dat je regelmatig pauzeert. Zelfs 5 minuten per uur is voldoende. Zet een timer en ga in die tijd gewoon even een kop koffie zetten of rustig naar het toilet. Je kunt hiervoor ook de Pomodoro-techniek gebruiken, hier hebben we eerder al eens over geschreven. En begin en/of eindig je werkdag met een uitgebreide wandeling. Zeker wanneer je veel thuiswerkt is het slim om regelmatig het huis uit te gaan voor een portie beweging.

Nu je wat concrete tips hebt om pauze te nemen, schrijf eens een paar activiteiten op die je saai vindt of die voor jou routinematig zijn. Hang ze ergens op waar je ze vaak ziet. Of stel het in als achtergrond op je telefoon, als reminder. En mocht je meer inspiratie en motivatie nodig hebben om korte pauzes te nemen, download dan deze Pauzebingo, van dr. Iris Otto. Ik houd zelf enorm van checklists en deze volg ik dagelijks met veel plezier! Wat is jouw favoriete pauzemoment? Laat het me weten via redactie@vlwssn.nl.

Bewaar dit artikel op Pinterest!

Joli Deitzhttps://www.jolideitz.nl
Joli Deitz is storyteller in hart en nieren. Met haar vlotte pen zet ze de 'why' van ondernemers op papier en met haar camera brengt ze hun passie in beeld. Omdat de weg naar volwassenheid al hobbelig genoeg is, deelt ze graag haar tips met jou. Want zeg nu zelf: we hoeven toch niet allemaal het wiel opnieuw uit te vinden?

Dit vind je misschien ook wel leuk

Zoeken

Nieuwste artikelen