Tips voor een smartphonedetox: ben jij telefoonverslaafd?

Ping! Kijk jij meteen naar je nieuwe berichtje of laat je ‘m nog even liggen? Of misschien heb jij je meldingen wel gewoon uitstaan. Redacteur Joli merkte steeds vaker dat haar smartphone een storende en afleidende factor is. Daarom geeft ze jou in dit artikel een paar door haarzelf uitgeteste, concrete tips om zelf je telefoonverslaving in te perken. Tijd voor een smartphonedetox!

Waarom is onze telefoon eigenlijk zo verslavend? Ten eerste omdat ons reptielenbrein bij elk geluidje, rood meldingsicoontje en elke oplichting van ons scherm denkt: gevaar! Ons brein is altijd alert op afwijkingen in onze omgeving. Dat stamt eigenlijk nog uit de tijd dat we ons eten moesten vangen en in grotten woonden. Ten tweede krijgen we bij het checken van social media en berichtjes een shot dopamine en serotonine – dat zijn gelukshormonen. Dit zorgt dan weer voor het verslavende effect. Dat je vervolgens eindeloos kunt scrollen door je feed helpt niet bepaald mee, maar dat is natuurlijk het idee van de makers!

Ons brein denkt bij elke melding: gevaar!

De maand van de smartphonedetox

Omdat ik niet zo goed wist hoe ik mijn smartphonedieet moest inrichten, hield ik afgelopen maand elke week een andere challenge voor mezelf. In deze weken probeerde ik onder andere de volgende opdrachten uit: mijn telefoongebruik checken, op van tevoren vastgestelde momenten mijn telefoon gebruiken, een heleboel apps verwijderen, een ochtend- en avondklok instellen en zelfs een volledige dag offline. Ook las ik het boek Digitaal Minimalisme van Cal Newport en diverse blogs over digitaal detoxen ter inspiratie. Als je precies wilt weten welke challenges ik testte en hoe deze zijn verlopen, check dan even de storyhighlight ‘Smartphonedetox’ op mijn Instagram-pagina! Voor nu ga ik me richten op tips die jou helpen met digiminderen.

Stap 1: bewustwording

De meeste mensen zijn niet eens bewust van hun smartphoneverslaving. Tijd voor bewustwording! Een goede manier is het installeren van een app die je verbruik bijhoudt, zoals QualityTime of Moment. Sommige telefoons bezitten deze functie al van zichzelf. Ik kwam uit op een gemiddelde van 23 uur per week. Dat is bijna drie volledige werkdagen! Uiteindelijk heb ik deze tijd weten terug te brengen naar een stabiele 14 uur per week, dat scheelt toch weer bijna de helft.

Ik gebruikte mijn telefoon bijna drie hele werkdagen per week

Stap 2: grote schoonmaak

Het kan allemaal weg: tig notitieapps, afleidende stoorzenders als YouTube en Netflix, apps die je nooit gebruikt en zelfs die ene fijne focus-app (het idee is toch dat je je telefoon niet gebruikt?). Welke apps dienen jou nu werkelijk een nuttig doel? En hoe zet je deze apps dan in? Hoeveel tijd wil je hiermee per dag of week kwijt zijn? Zet het voor jezelf op een rijtje en verwijder alle apps die voor jou geen nuttig doel dienen. Gevolg: minder doelloos scrollen en browsen, meer bewust telefoongebruik. Als je de apps als een pro wilt inzetten, kun je tevens tijdslimieten instellen voor het dagelijks gebruik van je favoriete apps. En als de meldingen van je socialmedia-apps nog niet uitstonden, is dit het moment! Zo moeilijk is die smartphonedetox toch niet?

Stap 3: laat je loze momentjes doelloos zijn

Het is verleidelijk: je vriendin gaat tijdens jullie lunch even naar het toilet en je grijpt gelijk naar je mobiel. Of je staat te wachten op de trein. Je kent vast wel de meme van het poppetje op het toilet die, bij gebrek aan een telefoon, de achterkant van de luchtverfrisser zit te lezen. Het lijkt alsof we altijd iets te doen moeten hebben; we worden gek van wachten, stilstaan en niets omhanden hebben. Maar deze loze momentjes gebruiken je hersenen normaal gesproken juist om tot rust te komen van alle dagelijkse prikkels!

Een voorbeeld: je kreeg ’s middags een lastige vraag op werk, maar je wist niet goed wat je erop kon zeggen. ’s Avonds sta je onder de douche en kom je ineens op het perfecte antwoord. Dat komt doordat je hersenen op dat moment de tijd krijgen om even alles te laten bezinken, hetgeen vaak leidt tot de beste ideeën, antwoorden en inzichten. Waarom dempen we al die creativiteit met ons telefoongebruik?

Dan sta je onder de douche en denk je: nu weet ik wat ik had moeten zeggen!

Stap 4: laat je telefoon uit het zicht in gezelschap

Oké, ik kan me goed voorstellen dat je in nood bereikbaar wilt zijn. In dat geval: internet uit en geluid aan. Wie je nodig heeft, belt vanzelf wel. Als je in gezelschap bent, is het eigenlijk heel onfatsoenlijk om je telefoon in het zicht te leggen. En toch heeft menig restaurantbezoeker zijn of haar mobiel op tafel liggen. Wist je dat onderzoekers van de University of British Columbia ontdekten dat telefoonbezitters meer afgeleid en verveeld waren, en minder voldoening uit het etentje haalden?

Stap 5: ga een dag offline

Je weet pas hoe sterk je neiging naar het gebruiken van je smartphone is, wanneer je een dagje offline getest hebt. Ik dacht dat ik niet zo enorm vergroeid was met mijn mobiel, maar het viel me vies tegen. Ik had ontelbaar veel momentjes waarop ik naar mijn telefoon wilde grijpen of dacht: hé, dit moet ik even opzoeken. Ook dacht ik ’s middags: wat moet ik nu dan doen? Behalve dat het sterke inzichten oplevert, besteed je de dag ineens veel nuttiger. Zo ruimde ik een kast op, gooide ik een lading oud papier weg, bakte ik broodpudding van oud brood, maakte ik een toetje voor na het diner en deed ik daarnaast nog taken voor mijn werk!

Pas wanneer je een dag offline gaat, weet je hoe verslaafd je eigenlijk bent

No excuses!

We zijn echt verslaafder dan we denken en daarom is het echt tijd voor een smartphonedetox. Ja, dat geldt voor jou! We zijn ook ontzettend goed in het bedenken van excuses. Een paar die ik meerdere malen voorbij heb zien komen: ik gebruik mijn telefoon elke dag voor werk, ik kan best zonder mijn telefoon maar daar heb ik geen zin in, ik ben niet echt verslaafd. Zelfs als je je telefoon 8 uur per dag nodig hebt, kan je minderen. Het probleem is vaak dat we snel afgeleid worden (PING! Even kijken hoor…). Bewust telefoongebruik zal je verslaving inperken. Het is niet gemakkelijk, maar het kan wel. Als je het probeert, ga je zien dat je niet alleen je mobiel minder gebruikt, maar ook dat je rustiger en productiever werkt, bewuster tijd doorbrengt met je naasten en je minder geprikkeld en gestrest voelt. Probeer het maar eens!

Ben jij ook (stiekem) telefoonverslaafd of heb jij zelf nog goede smartphonedetox-tips? Laat ze weten via redactie@vlwssn.nl of creëer je eigen challenge en tag @VLWSSN!

Bewaar dit artikel op Pinterest!

Joli Deitzhttps://www.jolideitz.nl
Joli Deitz is storyteller in hart en nieren. Met haar vlotte pen zet ze de 'why' van ondernemers op papier en met haar camera brengt ze hun passie in beeld. Omdat de weg naar volwassenheid al hobbelig genoeg is, deelt ze graag haar tips met jou. Want zeg nu zelf: we hoeven toch niet allemaal het wiel opnieuw uit te vinden?

Dit vind je misschien ook wel leuk

Zoeken

Nieuwste artikelen