Winterdip? Met deze tips heb je er dit jaar geen last van

De een heeft er meer last van dan de ander, maar we kennen het fenomeen allemaal: de winterdip. De dagen zijn korter, de zon laat zich weinig zien en het is koud. Zeker de eerste week nadat de klok is verzet (dus komende week), is het altijd even wennen. Gelukkig voorzien onze redactieleden jullie van de beste tips om die winterdips zo ver mogelijk uit je buurt te houden!

Wat is een winterdip nu eigenlijk? Een winterdip houdt in dat je je somber, vermoeid, neerslachtig, minder geconcentreerd, prikkelbaar, minder sociaal en misschien zelfs depressief voelt. Dit komt doordat de natuurlijke dag- en nachtritmes van je lichaam verstoord zijn. Je lichaam wil graag wakker worden bij opkomend daglicht en gaan slapen wanneer het donker is. Maar gaan slapen om 17:00 uur is natuurlijk geen optie… Dat vindt je biologische klok nogal verwarrend! Omdat je hersenen wel de stof melatonine – het slaaphormoon – aanmaken wanneer het donker wordt, krijg je hierdoor sneller last van slaperigheid en vermoeidheid. De oorzaak van zo’n winterdip is dan ook het gebrek aan licht. Wist je trouwens dat vrouwen sneller last krijgen van een winterdip dan mannen?

Ga naar buiten

Pak iedere gelegenheid aan om naar buiten te gaan, al is het maar even. Zeker in de ochtend, want dan zit er relatief veel ‘blauw’ in het licht, dat de aanmaak van melatonine afremt en ervoor zorgt dat je sneller opstart. Ga op de fiets naar het werk, wandel een halfuur in de ochtend of in je pauze(s), maak een ommetje met een vriend(in) of combineer het met hardlopen of een andere sport. Alle extra minuutjes tellen mee!

Zonlicht in een potje

Omdat de zonsterkte in de winter flink afneemt en de dagen korter zijn, heb je al snel een vitamine D-tekort. Dit los je simpelweg op door dagelijks een vitamine D-tabletje in te nemen. Extra licht nodig bij het opstaan of gedurende de dag? Schaf een Wake-up Light aan of een daglichtlamp. Deze zorgen overigens niet voor vitamine D-aanmaak, maar maken je lichaam wakker met het licht dat ze afgeven.

Ga elke dag naar buiten, ook al is het maar even

Haal buitenlucht naar binnen

We zijn geneigd om de ramen en deuren potdicht te houden in de winter. Gezond is het echter niet. De lucht die je in je huis houdt, wordt al snel vochtig, wat niet alleen schimmels veroorzaakt, maar ook gezondheidsklachten als hoofdpijn, slaapproblemen en longaandoeningen. Daarom is het belangrijk om regelmatig je ramen open te zetten of je ventilatieroosters zoveel mogelijk open te houden. En het klinkt misschien tegenstrijdig, maar je bespaart juist energie door frisse lucht binnen te laten. Frisse, droge lucht is namelijk gemakkelijker te verwarmen dan vochtige lucht.

Vermijd suiker en vettigheden

Naarmate de herfst vordert, kan ook je eetlust toenemen. Met name als het gaat om snoepgoed en chips en koolhydraatrijk voedsel. Omdat je jezelf toch al down voelt, troost je jezelf algauw met een vette hap of extra zak chocolade pepernoten. Veel mensen komen dan ook wat kilo’s aan in de winter. En geloof ons maar, je voelt je er echt niet beter door! Bovendien raak je sneller vermoeid door de schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Het is daarom belangrijk om gezond te blijven eten. Aanraders: kikkererwten, bananen, kool, pompoen, verse groenten en fruit, rund- en varkensvlees, havermout, eieren, kaas en melk. Voor de nodige vitamine B en de aanmaak van serotonine – je gelukshormoon. Wist je dat het eten van fastfood, suiker en het drinken van alcohol zelfs een grotere kans op een depressie geven?

We like to… move it!

Je bent al snel geneigd om op de bank onder een dekentje te blijven zitten, maar het is bewezen dat drie keer per week sporten flink helpt tegen de winterdip. Dus: hup kom van die bank, trek je sportschoenen aan en ga ervoor!

Wist je dat fastfood, suiker en alcohol zelfs een grotere kans op een depressie geven?

Genoeg sociale contacten

In de winter sluiten we onszelf gewoonlijk wat meer af van de buitenwereld. Zorg ervoor dat je toch die sociale contacten houdt – al is het nu op afstand. Ga samen met je buurvrouw buiten wandelen, schrijf je vriendengroep in voor een online pubquiz of ga gezellig videobellen met je ouders. Zorg zeker in de latere, donkere uurtjes voor leuke activiteiten, om die dagelijkse bankhangavonden te vermijden.

Creëer een fijne omgeving

Verwen jezelf met een opgeruimde, fijne omgeving! Steek mooie kaarsjes aan, haal leuke plantjes in huis, ruim je kledingkast een keer op, maak je huis (en je hoofd) een stukje leger. Wist je dat planten je stress-level naar beneden halen? Tijd om lekker veel natuurlijk groen in huis te brengen dus! Schaf ook vooral die Wake-up Light aan, zodat je ’s ochtends wakker wordt van een langzaam lichter wordende slaapkamer.

Wist je dat planten je stress-level naar beneden halen?

De basis is eigenlijk het allerbelangrijkste: ga op tijd naar bed, zorg voor een regelmatig slaapritme, ga naar buiten, sport meerdere keren per week, schep dagelijks een luchtje en eet en drink gezond (check dit artikel zeker voor wat tips). En als het dan toch even een dagje tegenzit, dan trek jezelf gewoon even een dagje terug. Zolang je jezelf de volgende dag maar weer overeind trekt. Dus: dit jaar geen winterdip voor jou!

Disclaimer: heb je last van extreme klachten en/of helpen deze tips niet om je beter te voelen? Wellicht heb je dan een echte depressie. In dat geval raden we je aan om een afspraak te maken bij je huisarts! Je kunt ook eerst deze depressie zelftest proberen.

Dit artikel bevat een affiliate link.

Bewaar dit artikel op Pinterest!

Joli Deitzhttps://www.jolideitz.nl
Joli Deitz is storyteller in hart en nieren. Met haar vlotte pen zet ze de 'why' van ondernemers op papier en met haar camera brengt ze hun passie in beeld. Omdat de weg naar volwassenheid al hobbelig genoeg is, deelt ze graag haar tips met jou. Want zeg nu zelf: we hoeven toch niet allemaal het wiel opnieuw uit te vinden?

Dit vind je misschien ook wel leuk

Zoeken

Nieuwste artikelen