How to: 5 keer gezond avondeten voor 15 euro (in totaal)

We zijn er weer! Dé maandelijks terugkerende rubriek met budget recepten waar jij je week mee doorkomt. Deze editie: 5x avondeten voor 15 euro. Want hoewel de eerste twee edities (een hele week eten voor 10 euro en voor 15 euro) een aardige prestatie waren, bespaar je soms al voldoende door 5x wisselend te eten voor maar 15 euro. Dan houd je verder nog genoeg over om (goedkoop) je ontbijt, lunch en tussendoortjes te halen. Zelf reken ik het weekend niet mee, omdat ik vrijheid wil bewaren voor spontane etentjes. Ook is het dan vaak pizza-dag, toastjes-dag, restjes-dag, of wat voor dag dan ook.

Het boodschappenlijstje

  • Gele curry pasta €1,55
  • Broccoli €1,29
  • Kokosmelk €0,85
  • Zoete aardappels €3,29
  • Kikkererwten €0,95
  • Havermout €0,50
  • Eieren €1,63
  • Tomatenblokjes €0,45
  • Uien (500gr) €0,69
  • Luxe brood €2,75
  • Courgette €0,79

Ook nodig: olijfolie (maar dat heb je waarschijnlijk al in huis!)

Totaalbedrag: €14,74

Wat hebben we voor avondeten?

Geloof het of niet, we gaan élke dag van de week iets anders eten. Eet je alleen? Dan kan je er zelfs in het weekend nog van eten aangezien de meeste recepten voor twee personen zijn. Eet je met iemand samen? Probeer dan naderhand een tikkie te sturen, zodat je misschien de helft van de kosten terug kan verdienen. Eet je alleen en wil je alsnog iets terugverdienen? Probeer dan je andere helft van de maaltijd aan te bieden via Thuisgekookt!

Oké, daar gaan we: avondeten voor 15 euro.

Maandag

Vandaag eten we Gele Curry. Men neme: Gele curry pasta, kokosmelk, zoete aardappels en kikkererwten. We volgen dit recept van Chicks Love Food. Als je het lust kan je ook koriander toevoegen, anders zou ik andere kruiden pakken die je nog in huis hebt. Ook kan je hier eventueel nog wat groenten aan toevoegen, zoals paprika, champignons of tomaten.

Dinsdag

De tweede dag dat de dames van Chicks Love Food ons inspiratie geven. We gaan vandaag namelijk voor mijn persoonlijk favoriet: zoete aardappel gnocchi met broccoli. In huis vinden we: zoete aardappel, havermout, een ei en broccoli. Lekker is om er eventueel een tomaatje bij te snijden en Parmezaanse kaas te gebruiken, maar dit is niet nodig. Mijn persoonlijke tip: knal het deeg van de gnocchi lekker vol met ui- en knoflookpoeder voor een beetje extra pit. Extra tip: bak ze goed op aan het einde. Dan worden ze lekker krokant.

Woensdag

Woensdag is altijd een lastige dag, want het midden van de week. Je hebt een drukke dag en halve week achter de rug. Zin om lang in de keuken te staan? Nee! Want over een uur begint je sportles alweer. Gelukkig heb je nog kikkererwten over van maandag en maken we hier i.c.m. de curry pasta heerlijke hummus van. Heb je het brood al een paar dagen liggen (en misschien al tijdens de lunch van gesnoept)? Piep het dan even op in de oven. Maak het brood een beetje nat (alleen de korst) en doe het even in de oven op 180 of 200 graden. Zo, heb je lekker makkelijk avondeten: brood met hummus. Misschien heb je wel wat groenten over die erop kunnen. Eet smakelijk!

Donderdag

Het weekend staat na vier werkdagen bijna weer voor de deur! Tijd dus voor iets lekkers en wat dacht je van ShakShuka? Voedzaam, makkelijk, één pan (dus minder afwas). Wat hebben we nodig: Uien, 4 eieren, tomatenblokjes en een paar stukjes heerlijk brood (de paprika slaan we over, of heb je die toevallig in huis?). Heeft het brood even een tik nodig? Lees hier hoe je dit het beste tot leven kan wekken in de oven.

Vrijdag

De werkweek zit er op. Hatsee! Tijd voor een glas ijskoude wijn (of een biertje) en een lekkere hap voordat je weekend écht is begonnen. Wij raden je aan een omelet te bakken en die op brood te eten. Een omelet kan wat saai zijn als avondeten (al is deze van de Albert Heijn met een plak kaas die je misschien over hebt van de lunch erg lekker, misschien heb je alles toevallig in huis?), maar gelukkig heb je een courgette over die de smaak heerlijk uit kan balanceren! Wellicht heb je nog wat anders over qua groenten en dan is het helemaal compleet. Hop, op een boterham: bon appetit.

Wat vinden we ervan?

Zoals je ziet kan je heel goed avondeten voor 15 euro. Bovenstaande recepten zijn gevarieerd en gezond. En als je de hoeveelheden ziet, kan je een aantal van deze maaltijden ook prima een tweede, derde of soms zelfs vierde keer eten. Nog een paar kleine tips:

  • Tip 1: gebruik deze porties voor de lunch óf voor restjesdag in het weekend.
  • Tip 2: kijk altijd goed in de koelkast of je niet restjes over hebt van vorige week die je kunt gebruiken voor het avondeten. Die kunnen zeer goed in de omelet, maar ook de ShakShuka kan je meer vullend maken door hier extra groenten aan toe te voegen. Wat betreft de tijd: neem voor de gnocchi een paar minuten extra, of maak ze wanneer je minder te doen hebt op een dag. Het is erg makkelijk, maar duurt lang. En maak gelijk extra veel tót de stap dat je ze moet koken. Zo kan je er later nog een keer van avondeten en hoef je ze alleen nog maar te koken.
  • Tip 3: heb je geen zin om elke avond in de keuken te staan? Kies er dan voor om bijvoorbeeld alleen op maandag en dinsdag te koken en dit in de koelkast te bewaren. Dan kan je vrijdag kiezen of je alsnog die omelet maakt (easypeasy) of je iets afhaalt. Scheelt je gelijk weer een paar euro!

Heb jij nog ideeën voor onze budget receptenrubriek? Heb je leuke en lekkere recepten voor avondeten voor 15 euro? Of heb je tips hoe we nóg goedkoper kunnen eten? Laat het ons weten via redactie@vlwssn.nl.

Bewaar dit artikel op Pinterest

Inge Renes
Inge is een reislustige vakidioot. Valt er iets te regelen, dan staat ze vooraan de rij te springen om mee te doen. Zo ook met het delen van kennis over volwassen worden. Want dit gaat met vallen en opstaan, ook bij haar.

Dit vind je misschien ook wel leuk

Zoeken

Nieuwste artikelen