How To: Een week eten voor een tientje

Een week eten voor minder dan 10 euro: ontbijt, lunch en avondeten. Klinkt onmogelijk, toch? Ik ben de uitdaging voor jullie aangegaan! Ik heb een hele week eten gekocht voor zo’n 10 euro. Tussendoortjes konden er helaas niet meer vanaf. Mocht je een kleine(re) eter zijn, kun je porties misschien nog wat kleiner maken, zodat je meer budget overhoudt voor extra groenten en/of fruit voor tussendoor.

Het boodschappenlijstje

  • Havermout €0,50
  • Volkoren brood €0,99
  • Smeerkaas €0,40
  • Bananen €1,19
  • Halfvolle Melk €0,85
  • Broccoli €0,89
  • Volkoren macaroni €0,79
  • Diepvriesspinazie €0,49
  • Kwark €0,69
  • Eieren €1,63
  • Diepvriesboerenkool €0,40
  • Chorizo vleeswaren €1,49

Totaalbedrag: €10,31!

De boodschappen om een week te eten voor een tientje.

Wat gaan we eten?

Voor dit bedrag kun je niet ontzettend veel variatie verwachten in het eten. Je eet veel dezelfde ingrediënten en het is juist de uitdaging om uit te vinden hoe je deze ingrediënten op een andere manier kunt gebruiken. Belangrijk is van tevoren te bedenken wat je wilt gaan eten, zodat je dit zo goedkoop mogelijk kunt inrichten. Zelf doe ik mijn boodschappen bij de AH en de Turk (aanrader), maar als je bij een Lidl of andere voordeelsupermarkt kijkt, kan het misschien nog voordeliger… Here we go!

Maandag

  • Ontbijt: 50 gr Havermout met 250 ml halfvolle melk een halve banaan
  • Lunch: 2 boterhammen met smeerkaas
  • Diner: Broccolisoep (met twee geroosterde boterhammen) van 1 ui (nog in huis), 1 broccoli, olijfolie, kwark en kruidenbouillon – ik heb mijn recept (en nog vele anderen) via Leuke Recepten.

Dinsdag

  • Ontbijt: 50 gr Havermout met 250 ml halfvolle melk een halve banaan
  • Lunch: 2 boterhammen met een omelet van 2 eieren (eventueel op smaak met kruiden en restjes van de groentes van vorige week)
  • Diner: Boerenkool met macaroni, 1/4 chorizo en een beetje kwark als saus

Woensdag

  • Ontbijt: Bananenpannenkoekjes van 25 gr havermout, 2 eieren en een banaan
  • Lunch: 2 boterhammen met smeerkaas
  • Diner: 2 boterhammen met een omelet van 2 eieren met een 1/4 chorizo

Donderdag

  • Ontbijt: 50 gr Havermout met 250 ml halfvolle melk een halve banaan
  • Lunch: Broccolisoep van maandag met twee geroosterde boterhammen
  • Diner: Spinazie met macaroni, ui en kwark

Vrijdag

  • Ontbijt: 50 gr Havermout met 250 ml halfvolle melk een halve banaan
  • Lunch: 2 boterhammen met smeerkaas
  • Diner: Broccolisoep van maandag met twee geroosterde boterhammen

Zaterdag

  • Ontbijt: Bananenpannenkoekjes van 25 gr havermout, 2 eieren en een banaan
  • Lunch: 2 boterhammen met een omelet van 2 eieren
  • Diner: Spinaziepasta van donderdag

Zondag

  • Ontbijt: Bananenpannenkoekjes van 25 gr havermout, 2 eieren en een banaan
  • Lunch: Broccolisoep van maandag
  • Diner: Boerenkool van dinsdag met 1/4 chorizo

Wat vond ik ervan? 

Ik woon al geruime tijd op mijzelf en zonder partner, dus ben redelijk gewend geraakt aan vaker hetzelfde eten. Maar ook ik heb geen zin om elke dag boterhammen met pindakaas naar binnen te schuiven, dus ik ben creatief geworden in het mixen van bepaalde gerechten en eet ook heel vaak restjes avondeten als lunch.

Daarnaast eet ik niet veel vlees en koop ik het vaak in grote hoeveelheden waarna ik het invries. Ook ben ik altijd van het principe: als je meerdere ingrediënten lekker vindt, zal het samen toch ook lekker zijn? Proberen is leren! Dan als laatste ben ik ook van mening dat je jezelf soms een beetje moet verwennen. Ik wist dat ik het niet ging redden om 7 dagen havermout te eten met de hoeveelheid melk die ik had. Daarom heb ik bewust gekozen voor een extra dag pannenkoeken en die op woensdag ingepland. Dat “breekt zo lekker de week” ;-). 

Het viel mij mee om voor 10 euro mijn weekboodschappen te doen

Al met al viel het mij na een beetje puzzelen mee om voor 10 euro mijn weekboodschappen te doen. Normaliter is het nog makkelijker, omdat ik vaak één of twee dagen bij vrienden eet en op donderdag “lunchclub” heb op werk waardoor ik geen lunch hoef mee te nemen. Het lastige aan dit budget is dat ik geen ruimte overhield voor tussendoortjes en dit bij anderen moest bietsen (‘oh, lekker zo’n bak druiven!’) of een extra koffie verkeerd op werk moest pakken om de tijd tussendoor te vullen. Gelukkig had ik nog wat fruit van vorige week die ik deze week kon opeten. Een ander nadeel is dat ik relatief veel ei – en dus cholesterol – in dit menu laat terugkomen. Dit kan natuurlijk niet elke week.

Tips om veel te eten voor weinig

  • Kook voor meerdere dagen. Dit scheelt geld!
  • Eet minder vlees. Goed voor je budget én voor het milieu. Chorizo is een heel specifieke smaak, maar uiteraard te verwisselen voor een ander soort vlees.
  • Maak gebruik van de aanbiedingen. Wil je thuis al vergelijken? Tegenwoordig kan je online alle folders inzien en zo precies bepalen waar je deze week boodschappen doet.
  • Koop bij voordeligere supermarkten zoals de Lidl of de huismerken van de grotere supermarkten. Vaak is de kwaliteit net zo goed.
  • Kijk wat je nog in de kast hebt liggen. Hier kun je nog een hoop mee doen en geeft je gerecht net wat meer smaak. Ik had bijvoorbeeld nog uien liggen en kruiden waarmee ik mijn eten smaak gaf.
  • Budgetvriendelijke basics voor zowel lunch als diner zijn: pasta, aardappels, salades en soepen. In de basis vaak voordelig en toch voedzaam.

Vries geraspte kaas, wraps en vlees in

Items om altijd in de vriezer te hebben

  • Diepvriesgroenten, zoals spinazie, boerenkool.
  • Vlees. Koop het in de bonus en vries het per 100 gram in – of hoeveel je ook per keer eet.
  • Geraspte kaas. Het klinkt misschien gek, maar een pizza vries je toch ook in? Zo kun je het er per portie uithalen en gaat het nooit meer schimmelen!
  • Wraps. Ik eet er eigenlijk nooit meer dan twee, pak ze netjes in, maar ze beschimmelden altijd weer. Sinds ik ze invries, heb ik altijd wraps in huis en pak ik er een paar uit wanneer nodig.
  • Tussendoortjes. Ik bak vaak mijn eigen havermoutrepen en die zijn prima in te vriezen. Ik vries ze per 2 stuks in en haal ze er ’s ochtends weer uit. Zo zijn ze ontdooit wanneer ik rond 10:00 honger krijg!

Kom je vaak in de verleiding om ‘kassakoopjes’ mee te nemen waardoor je buiten budget gaat? Lees dan ons artikel over online boodschappen doen en bestel alleen nog wat je werkelijk nodig hebt.

Heb jij ook nog budgetvriendelijke recepten waar je zowel gevarieerd als lekker mee eet? Deel ze met ons en mail ze naar redactie@vlwssn.nl!

Bewaar dit artikel op Pinterest

Inge Renes
Inge is een reislustige vakidioot. Valt er iets te regelen, dan staat ze vooraan de rij te springen om mee te doen. Zo ook met het delen van kennis over volwassen worden. Want dit gaat met vallen en opstaan, ook bij haar.

Dit vind je misschien ook wel leuk

Zoeken

Nieuwste artikelen