How to: Een week eten voor maar 15 euro

Een tijdje terug deden we de test hoe een week te kunnen overleven met boodschappen voor 10 euro. We kwamen tot de conclusie dat het haalbaar is, maar het toch jammer was dat er geen tussendoortjes bij konden én niet iedereen zin heeft in vijf dagen havermout met banaan. We hebben het budget iets opgekrikt en zijn de challenge opnieuw aangegaan! Dit keer eten we een week voor 15 euro, mét tussendoortjes. Deze week moet je wel wat meer in de keuken staan, maar je kunt ook grote porties maken van alles. Zo bespaar je tijd!

Het boodschappenlijstje

  • 2 appels €0,50
  • Roomboter (125gr) €1,39
  • Volkoren brood €0,99
  • Pure chocola €0,48
  • Eieren €1,69
  • Havermout €0,50
  • Kropsla €0,59
  • Volkoren Macaroni €0,79
  • 2x 300gr Maïs €1,50
  • Mozzarella €0,52
  • 6x Paprika €3,38
  • Pesto €0,92
  • Rozijnen €1,39
  • Tomatensoep (300ml) €0,74

Totaalbedrag: €15,38

Onderstaande had ik al in huis:

  • Kaneel
  • Suiker
  • Zout
  • Bakpoeder
  • Melk
  • Smeerkaas

Wat gaan we eten?

We hebben een aardige tas met producten in huis gehaald en dat voor het luttele bedrag van 15 euro. Deze ingrediënten staan garant voor verschillende gerechten waarmee je zowel lekker eet als vitaminen binnenkrijgt. Hieronder vind je ons weekmenu!

Maandag

  • Ontbijt: Wentelteefjes van twee boterhammen, een ei, 200ml melk, kaneel en suiker
  • Lunch: Twee boterhammen met smeerkaas
  • Diner: Pasta salade van macaroni, sla, pesto en maïs (maak een grotere portie, zie lunch woensdag. Of maak extra porties voor de rest van de week)

Dinsdag

  • Ontbijt: Mugcake van 40 gr chocola, 40 gr boter, zout, 1 el suiker, 2 el gemalen havermout (zelfde werking als bloem. Maal de havermout in bijvoorbeeld een blender), een snuf bakpoeder, 1 ei
  • Lunch: Twee boterhammen met smeerkaas
  • Diner: ‘Pizza’ paprika van twee paprika’s gevuld met mais en mozzarella. Snijd de paprika’s doormidden en vul elke helft met mais en een beetje mozzarella, zo maak je er een soort pizza van!

Woensdag

  • Ontbijt: Wentelteefjes (zie recept maandag)
  • Lunch: Pasta salade van maandag
  • Diner: Twee boterhammen met omelet

Donderdag

  • Ontbijt: Mugcake (zie recept dinsdag)
  • Lunch: Twee boterhammen met smeerkaas
  • Diner: Pizza paprika (zie recept dinsdag)

Vrijdag

  • Ontbijt: Mugcake (zie recept dinsdag)
  • Lunch: Twee boterhammen met smeerkaas
  • Diner: Pasta salade (zie recept maandag & maak een extra grote portie voor lunch op zondag)

Zaterdag

  • Ontbijt: Wentelteefjes (zie recept maandag)
  • Lunch: Brood met omelet
  • Diner: Pizza paprika (zie recept dinsdag)

Zondag

  • Ontbijt: Mugcake (zie recept dinsdag)
  • Lunch: Pasta salade van maandag
  • Diner: Soep uit blik met brood

Tussendoortjes:

Eerder schreef ik al over mijn favoriete havermoutkoeken. Ik bak ze op een bakplaat en snij er vervolgens 12 plakjes uit. Twee om gelijk op te eten, tien om gedurende de rest van de week als tussendoortje te eten. Omdat er appel en rozijnen in gaan (samen met een flinke hoeveelheid kaneel) proef je amper dat er geen (toegevoegde) suiker in zit. Aardig gezond dus! Daarbij gebruik ik gewoon boter of olijfolie – goedkoper dan kokosolie. Het recept vind je hier.

Tip: gooi een euro boven op je budget en je kan een hele zak appels kopen. Heb je net even wat meer fruit dat je de hele week kan eten.

Het was toch een hele uitdaging om onder het budget te blijven

Wat vond ik ervan?

Hoewel het budget hoger lag, was het toch een uitdaging om onder het budget te blijven en een week te eten voor 15 euro. Al helemaal omdat het mijn doel was om nét wat meer variatie aan te brengen dan de vorige keer. Net als de vorige keer wilde ik niet valsspelen door portieprijzen te vernoemen (dan gaat het namelijk nóg makkelijker), want als jullie vervolgens in de winkel staan en alsnog 20 euro moeten aftikken is het experiment natuurlijk niet geslaagd.

Ook deze week is er veel ei in het menu, maar dat is simpelweg zo omdat het lekker opvult. Misschien een doel voor de volgende keer om de eieren over te slaan. Zal mijn huisarts ook beter vinden. Daarnaast is het toch een aardig karwei (maar misschien omdat het buiten de gebruikelijke gerechten valt) om een paar keer in de week een mugcake voor te bereiden. Veel werk is het niet, maar toch zag ik er soms tegenop. Wat hier wel erg leuk aan is, is dat er zo ontzettend veel varianten op te vinden zijn dat je oneindig kan wisselen met smaken. Ook fruit doet het hier goed in!

Dan als laatste was ik enorm fan van de wentelteefjes. Een tip: als je niet zo’n zoetekauw bent, kan je ze ook maken met pesto en kaas. Dan sla je de suiker en kaneel over en maak je er een hartige variant van. Een soort tosti, maar dan anders. Erg lekker!

Zie je, een week eten voor 15 euro is echt niet zo lastig. Jij kan het ook! Heb je ook budgetvriendelijke recepten? Stuur ze naar redactie@vlwssn.nl en wie weet dat we ze in onze volgende challenge verwerken.

Disclaimer: deze producten zijn allemaal gehaald bij de Albert Heijn. Het artikel bevat geen sponsoring en alle producten zijn ook verkrijgbaar bij andere supermarkten (misschien wel goedkoper, wie weet)!

Bewaar dit artikel op Pinterest (en volg ons ook meteen even!)

Inge Renes
Inge is een reislustige vakidioot. Valt er iets te regelen, dan staat ze vooraan de rij te springen om mee te doen. Zo ook met het delen van kennis over volwassen worden. Want dit gaat met vallen en opstaan, ook bij haar.

Dit vind je misschien ook wel leuk

Zoeken

Nieuwste artikelen