Omgaan met verlies: 8 tips voor rouwverwerking

Het verlies van een dierbare, hoe pijnlijk ook, hoort bij het leven. We maken het allemaal een keer mee: misschien is het je opa, oma, vader of moeder, of misschien wel een goede vriend(in). Het rouwproces is erg persoonlijk en het verlies wordt op verschillende manieren ervaren. Maar hoe werkt dat nou, omgaan met verlies? Dat verschilt natuurlijk per persoon, maar hieronder delen we een paar tips die jou hopelijk kunnen helpen bij het rouwproces. Sterkte!

1. Emoties toelaten

Het rouwproces kent shock, ontkenning, boosheid, schuldgevoelens, depressie, herstel, en uiteindelijk acceptatie. Deze wirwar aan emoties volgen elkaar vaak op in deze volgorde, maar ze zijn niet altijd lineair. Emoties kunnen je op elk moment overvallen, en het is belangrijk dat je ze dan ook probeert toe te laten.

Het kan voorkomen dat je tijdens het rouwproces schuldgevoelens krijgt. Misschien is er iets wat je nog had willen zeggen, een knuffel die je nog had willen geven, of een familiedag die je hebt gemist. Deze gevoelens kunnen ook wel een opstapeling van ‘spijt’ worden, en dit helpt je uiteindelijk niet in het verwerken van je emoties. Het is heel normaal om daarover na te denken als je iemand verliest, maar onthoud wel dat het niet jouw schuld is.

Laat je emoties toe wanneer ze komen

2. Alles op je eigen tempo

Niemand kan je vertellen hoe je moet omgaan met verlies en in welke snelheid dat moet. Sommige mensen hebben meer tijd nodig dan anderen, en dat is helemaal niet erg. In het begin is het vaak het zwaarst, en vaak weet je dan ook nog niet hoe je met dit verlies om moet gaan. Maar hoe meer tijd er overheen gaat, hoe meer je zult merken dat de pijn iets minder scherp wordt. ‘Tijd heelt alle wonden’ is een bekend gezegde, en in het geval van het rouwproces is dit ook wel een beetje waar. Gun jezelf de tijd die jij nodig hebt.

3. Neem veel rust

Rouwen vergt ontzettend veel energie. Het is ook niet makkelijk om iemand te verliezen. Je lichaam draait overuren om dit verlies te verwerken. Gevoelens van vermoeidheid en uitputting horen daar ook bij. Neem dus voldoende rust: een middagdutje is niet meer dan normaal. Dit geeft je lichaam en je hoofd ook even de tijd om tot rust te komen.

Je lichaam draait overuren om het verlies te verwerken, neem dus genoeg rust

4. Huilen is goed

Als je iemand verliest is het niet meer dan normaal dat je moet huilen, en huilen is goed! Huilen is een uitlaatklep en zorgt ervoor dat je emoties en spanningen in je lichaam wat meer kunt loslaten. Dus wees niet bang om die tranen te laten lopen, je hebt alle recht om verdrietig te zijn en dit te uiten. 

5. Praat erover

Praten met vrienden en familie kan ontzettend opluchten. Praat over de persoon die je bent verloren, praat over je gevoelens, vertel over leuke herinneringen, maar wees ook niet bang om eventuele nare gevoelens te delen. Rouwen is een heel persoonlijk en moeilijk proces. Elke uiting van emotie is goed.

6. Zoek afleiding

Natuurlijk rouw je om je verloren dierbare, maar het is ook niet goed als je alleen maar verdrietig bent. Zoek daarom afleiding! Ga bijvoorbeeld wandelen (nu de herfst begonnen is, is het bos heel mooi), lees een boek, kijk een film, of doe iets anders wat even je gedachten verzet. Dat je even afleiding zoekt, betekent niet dat je minder van die persoon houdt. Het geeft je juist de ruimte om je gevoelens te verwerken.

Doe iets ontspannends wat je gedachten even verzet

7. Zorg voor jezelf

Het komt voor dat je door het verdriet jezelf thuis opsluit en niet meer uit bed wilt komen. Probeer dit te voorkomen! Omgaan met verlies is voor veel mensen echt zwaar en lastig, maar je gaat je er niet beter door voelen als je niet voor jezelf zorgt. Dus blijf goed eten, zorg voor wat beweging en probeer regelmatig te douchen. Als je merkt dat je te weinig energie hebt om dit te doen, zorg er dan voor dat je iets meer rust krijgt. Met een goede nachtrust ziet de volgende dag er ook weer wat minder moeilijk en zwaar uit.

8. Zoek hulp

Niet iedereen lukt het om zelfstandig door het rouwproces te gaan. Dat is niets om je voor te schamen! Als dit voor jou ook het geval is, dan kun je erover nadenken om contact op te nemen met een rouwcoach. Een rouwcoach helpt je met het verwerken van het verlies en neemt je mee in het proces van jouw rouwverwerking. Onthoud wel: een rouwcoach neemt niet je verdriet weg, maar de hulp maakt het wel makkelijker om mee om te gaan.

Omgaan met verlies is voor iedereen anders. Deze tips zijn dan ook niet jouw oplossing, maar bieden je misschien wel wat houvast. Het verliezen van een dierbare kan iemand ontzettend hard raken en ervoor zorgen dat iemand depressieve gevoelens ontwikkelt. Heb jij iemand in je omgeving met depressieve klachten? Lees dan hier onze tips hoe je je naaste hierin bij kunt staan.

Bewaar dit artikel op Pinterest.

Laszlo van Beerendonkhttps://familiarwords.com/
Laszlo is een vrolijke creatieveling die het allerliefst de hele dag schrijft. Dit doet zij dan ook voor Familiar Words, haar eigen bedrijf. Maar ook op VLWSSN deelt zij met veel plezier haar ervaringen en haar vragen over volwassen worden! Want eigenlijk is ze dat ook nog niet.

Dit vind je misschien ook wel leuk

Zoeken

Nieuwste artikelen